آشنایی با قطعات لیفتراک
مقالات
0

آشنایی با قطعات لیفتراک

صنایع مختلف که محصولات را در حجم زیاد تولید می‌کنند، انبارهایی جهت نگهداری آن‌ها دارند که جابه‌جایی این محصولات در انبار توسط تجهیزات صنعتی انبارداری انجام می‌شود. لیفتراک یا فورک لیفت یکی از این تجهیزات است که کمک زیادی به حمل بارهای سنگین و یا جابه‌جایی تعداد زیادی از محصولات در کنار هم می‌کند. این ماشین از قطعات مختلفی تشکیل شده است که سلامت همه آن‌ها در کنار هم باعث کارایی بهتر این دستگاه می‌‌شود. ما در این مقاله به بررسی دقیق قطعات مختلف این دستگاه می‌پردازیم. همراه ما باشید.

نکات مهم درباره قطعات Forklift

Forkliftها انواع مختلفی دارند که در کشورهای متفاوت ساخته می‌شوند و معمولا افرادی که به دنبال تهیه این تجهیزات انبارداری هستند، نمونه‌های برند و اصل را انتخاب می‌کنند. برخی قطعات این ماشین‌ها با هم مشابه هستند. به طور مثال بر روی مدل ساخت کشور چین از قطعات TCM ژاپن استفاده شده است. در مدل‌های دوگانه سوز که هم با سوخت بنزین و هم گاز کار می‌کنند، از موتور نیسان k25 استفاده شده است که می‌توان آن را بر روی مدل‌های نیسان، کوماتسو، هلی، زوم لاین چری و… پیدا کرد. بنابراین اغلب قطعات این ماشین در زمینه موتور مشترک است. البته تشخیص این تشابه و مدل موتور باید توسط اشخاص مجرب انجام شود تا نمونه‌های خریداری شده، از کیفیت بالا برخوردار باشند. زمانی که قطعات Forklift از کیفیت بالا برخوردار باشد، تعداد دفعات خرابی و تعمیرات کاهش می‌یابد و در نتیجه هزینه‌های جاری کمتر می‌شود. همچنین به خاطر داشته باشید که فورک لیفت را از برندی تهیه کنید که نماینده رسمی و متعهد داشته باشد تا از امکانات خدمات پس از فروش بهره مند شوید.

مهم‌ترین قطعات لیفتراک

این ماشین‌ها از قطعات مختلفی تشکیل شده است که برخی از آن‌ها در حفظ ظاهر و بعضی دیگر در عملکرد بهتر دستگاه تاثیرگذارند. معمولا قطعاتی که به بازدهی بیشتر دستگاه کمک می‌کنند از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. از مهم ترین قطعات آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. موتور: همانطور که پیشتر بررسی کردیم، فورک لیفت‌های برند موجود در ایران اغلب موتورهایی مشابه دارند که از بین انواع آن، نمونه‌ موتورهای میتسوبیشی، ایسوزو، تویوتا و ریکاردو از محبوبیت بیشتری برخوردارند. قطعات موتور این ماشین‌ها معمولا از کشورهای ژاپن، چین، ترکیه و امارات تهیه می‌شود که در نهایت توسط شخص فروشنده تضمین می‌شود.
  2. گیربکس: گیربکس فورک لیفت در دو مدل دستی و خودکار وجود دارد. در مدل‌های قدیمی، گیربکس‌های دستی از مکانیزم راحتی برخوردار بودند که در صورت خرابی، مکانیک‌ها به راحتی مشکل را برطرف می‌کردند. ولی مدل‌های امروزی با برخورداری از گیربکس‌های هیدرو استاتیکی، نیازمند تعمیر و نگهداری تخصصی هستند.
  3. سیلندر: در موتورهای مختلف دیزلی، بنزینی، برقی و… قطعات مختلفی نظیر سیلندر، پیستون، تسمه دینام، برش سیلندر، شمع، رینگ پیستون، میل سوپاپ و… وجود دارد که از مهم‌ترین قسمت‌های مکانیکی Forklift هستند و کمک زیادی به عملکرد اجزا مختلف این دستگاه می‌کنند. سیلندرها بر روی بدنه اصلی و دکل نصب می‌شوند و حرکت جلو و عقب دستگاه و پایین و بالا دکل و شاخک را کنترل می‌کنند. به طور کلی سیلندرها به حرکت تمامی قسمت‌های این دستگاه کمک می‌کنند.
  4. تایر قطعه به سهولت حرکت و افزایش قدرت مانور در موقعیت‌های مختلف دستگاه کمک می‌کند و در انواع مختلفی موجود است. شما باید با توجه به محیط کاری، مدت زمان استفاده از دستگاه و شرایط کاری صنعت، نمونه مورد نیاز را انتخاب کنید.
  5. دکل: دکل نقشی اساسی در بالا بردن و حمل بار دارد که در سه نوع دکل دو مرحله‌ای، دکل سه مرحله‌ای و دکل چهار مرحله‌ای عرضه می‌شود. دکل دو مرحله‌ای از یک قسمت خارجی ثابت و یک قسمت داخلی متحرک، دکل سه مرحله‌ای از یک بخش خارجی و دو بخش داخلی و دکل چهارمرحله‌ای از یک بخش خارجی و سه بخش داخلی تشکیل شده است.

اجزا لیفتراک

کاربرد مهم فورک لیفت در انبارداری صنایع مختلف باعث شده است که در طراحی آن به جوانب مختلفی توجه شود. بنابراین این دستگاه از اجزا مختلفی تشکیل شده است که به شرح زیر شناخته می‌شود.

  • لاستیک: با توجه به کاربرد این ماشین در فضا درونی یا خارجی از لاستیک‌های مختلفی استفاده می‌شود. شما باید با در نظر گرفتن نیاز خود یکی از انواع آن را تهیه کنید.
  • بدنه: بدنه همان پایه دستگاه است که دکل، چرخ، وزنه تعادلی، گارد بالاسر، منبع تغذیه و… به آن وصل می‌شود.
  • وزنه تعادلی: قطعه‌ای فلزی است که در پشت این ماشین نصب می‌شود و به حفظ تعادل دستگاه به هنگام جابه‌جایی بار کمک می‌کند. در لیفتراک برقی، باتری درون ماشین به تعادل کردن دستگاه کمک می‌کند.
  • گارد بالاسر: این همان سقف فلزی ماشین است که از اپراتور در برابر هرگونه اشیاء در حال سقوط محافظت می‌کند. وابسته به مدل دستگاه این قسمت ممکن است با بدنه و فریم ماشین یکپارچه باشد.
  • کابین: معمولا کابین‌ها شامل پدال، فرمان، اهرم، سوئیچ، نمایشگر و صندلی اپراتور هستند که می‌تواند به صورت کاملا بسته و محصور یا باز باشد. کابین‌های بسته قابلیت استفاده از کولر و بخاری برای تنظیم دمای هوا درون کابین را هم دارند.
  • تکیه گاه بار: از این صفحات فلزی به عنوان دیواره قفس برای جلوگیری از عقب رفتن بار هنگام جابه‌جایی استفاده می‌کنند.
  • بارکش (carriage): قسمتی است که شاخک و سایر اتصالات بر روی آن متصل می‌شود. این قطعه ماشین با استفاده از زنجیر متصل به سیلندر هیدرولیکی، ریل‌های دکل را بالا و پایین می‌برد. همچنین این قطعه از غلتک‌هایی تشکیل شده است که ریل‌های در هم تنیده را مدیریت کند.
  • شاخک: شاخک‌ها بسط‌های طولانی هستند که مانند یک بازو برای بلند کردن پالت محصول کاربرد دارند. این قطعه در عرض‌های مختلفی تولید می‌شود و به ترتیب از راست به چپ بر روی کریج نصب می‌شود.
  • تجهیزات هشدار دهنده: این دستگاه وابسته به برند از تجهیزات هشداری متفاوتی چون بوق، دنده عقب، چراغ گردان، بلندگو، هشدار خرابی و… برخوردار است.

به یاد داشته باشید که سلامت هر یک از این اجزا را به صورت دوره‌ای چک کنید تا خرابی طولانی مدت آن باعث ایجاد مشکل در فرآیند انبارداری نشود.

جمع بندی

لیفتراک یکی از تجهیزات مهم در انبارداری صنایع مختلف است که به دلیل اهمیت بالا انجام درست امور از قطعات مختلفی تشکیل شده است. هماهنگی و سلامت همه این قطعات در کنار هم باعث عملکرد درست دستگاه می‌شود. بنابراین ما در این مقاله به بررسی دقیق قطعات لیفتراک پرداختیم تا در صورت ایجاد خرابی، دچار سردرگمی نشوید. برای تهیه فورک لیفت باید توجه داشته باشید که نمونه انتخابی برند معتبری داشته باشد و نمایندگی رسمی آن در ایران موجود باشد تا از خدمات پس از فروش بهره مند شوید.

دسته بندی‌ها
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست