نگهداری از پالت بر
مقالات
0

از پالت بر در چه شرایطی باید نگهداری کرد؟

جک پالت جزء ابزارهای ویژه و کمک رسان در جابجایی مواد اولیه در بخش‌های تولیدی و همچنین محصولات تولیدی در انبار کارخانه‌ها محسوب می‌شود. بیشتر افرادی که در انبار کارخانه‌های تولیدی کار می‌کنند با این ابزار آشنا هستند. شرایط نگهداری این ابزار باید طوری فراهم شود تا بتوان نهایت استفاده را از آن‌ برد. تعمیرات و تاًمین شرایط نگهداری پالت بر در بخش انبارداری امری ضروری است. به دلیل اهمیتی که این موضوع دارد تصمیم گرفتیم در این مقاله به مبحث شرایط نگهداری پالت بر بپردازیم. در ابتدا به توضیحات مختصری در مورد پالت برها پرداخته شده است.

پالت بر چیست؟

پالت برها یکی از ابزارهای ویژه حمل و نقل کالا در انبار کارخانه‌ها هستند. این ابزارها جزء مفیدترین وسایل و تجهیزات انبارداری محسوب می‌شوند. ساختار پالت برها به گونه‌ای است که باید در استفاده و نگهداری از آن‌ها نهایت دقت و توجه را داشت.

پالت بر

در پالت برها مخزن روغن یا پمپ هیدرولیک طوری تعبیه شده است که همواره باید سطح آن را کنترل کرد. چرخ‌های Pallet jackها نیز لازم است در دوره‌های مختلف مورد بررسی قرار بگیرند تا از عدم فرسودگی آن‌ها در حین استفاده اطمینان حاصل شود.

شرایط نگهداری Pallet jackها

برای این که عمر مفید پالت برها افزایش پیدا کند باید شرایط مناسب نگهداری آن‌ها را ایجاد کرد. برخی از مهم‌ترین شرایط نگهداری پالت برها عبارتند از:

  • بررسی چرخ‌های پالت بر از نظر میزان فرسودگی
  • کنترل میزان روغن پمپ پالت بر
  • روانکاری قطعات به کار رفته در پالت بر
  • بررسی زنجیره اهرم پالت بر
  • قرار ندادن بار بر روی پالت بر به مدت طولانی
  • عدم استفاده از پالت بر در مسیرهای شیب‌دار
  • قرار دادن دسته‌ها و چنگال‌های پالت بر در پایین‌ترین موقعیت ممکن
  • محکم کردن شاخه پیچ پالت بر و قرارگیری آن به حالت قائم
  • استفاده از قیف در هنگام ریختن روغن درون پمپ هیدرولیک

راهکارهای مؤثر در افزایش طول عمر Pallet jackها

در صورتی که پالت برها در شرایط مطلوب نگهداری شوند دارای طول عمر بیشتری خواهند شد.‌ برای افزایش طول عمر آن‌ها راهکارهایی ارائه شده است. در زیر به برخی از مهم‌ترین راهکارهای مؤثر در افزایش طول عمر پالت برها اشاره شده است:

  • انجام عملیات پر کردن پمپ هیدرولیک از روغن تا جایی که روغن در آن به حد نصاب خود یعنی پایین دهانه پرکننده رسیده باشد.
  • پلاگین و واشر مخزن در جای خود قرار گیرند.
  • هر سه ماه یک بار تمامی قسمت‌های پالت بر روغن کاری شود.
  • هر نوع گرد و غبار و روغن اضافی بر روی پالت بر با یک دستمال تمیز پاک شود.
  • از غیر قابل نشتی بودن پمپ پالت بر اطمینان کامل حاصل کنید و در صورت مشاهده نشتی باید فوراً برطرف شود.

برخی از مشکلات به وجود آمده در رابطه با Pallet jackها

در هنگام استفاده از پالت برها کاربران ممکن است با مشکلاتی روبه رو شوند. برخی از این مشکلات شامل موارد زیر است:

گیر کردن هوا در پمپ هیدرولیک

برخی اوقات هوا در پمپ هیدرولیک پالت بر محبوس می‌شود. برای رفع این مشکل کافی است دسته پالت را در وضعیت خلاص قرار داده و دسته آن را با سرعت زیاد بالا و پایین می‌برند. این کار را آنقدر انجام می‌دهند تا هوای محبوس شده در پمپ هیدرولیک خارج شود.

کم بودن روغن هیدرولیک

کم بودن روغن پمپ هیدرولیک باعث بروز مشکلاتی برای پالت بر خواهد شد. به همین‌ دلیل باید همواره سطح روغن درون پمپ پالت بر چک شود. برای این کار پالت بر را بر روی سطح پایین قرار داده و پلاستیکی را که باعث محکم شدن محفظه مایعات هیدرولیک می‌شود از آن جدا کرده و مخزن را تا سطح مجاز از روغن پر می‌کنند. اگر باز هم روغن پمپ کم شد باید مخزن پالت بر به طور کامل تخلیه شده و از اول پر شود.

پایین آمدن ‌Pallet jack بعد از بلند کردن آن

 

مشکلات پالت بر

هنگامی که پالت بر به طرف بالا برده می‌شود اما به سرعت پایین می‌آید یا زمانی که بار بر روی آن قرار دارد و بالا نمی‌رود ولی بدون بار بالا می‌رود، مشکل از پمپ هیدرولیک است. برای رفع این مشکل دریچه هیدرولیک را باز کرده و روغن و ناخالصی‌های موجو در آن را خالی می‌کنند.

حرکت نکردن‌ Pallet jack

علاوه بر مشکلات گفته شده در مطلب فوق، معمولاً زمانی که چرخ‌های پالت جک دچار آسیب می‌شوند، قادر به حرکت نخواهد بود. در این مواقع باید چرخ‌ها را از پالت جدا کرده و مجدداً نصب کرد. یک‌ نکته‌ی مهم در مورد چرخ‌های پالت جک این که باید متناسب با نوع پالت بر مورد نظر باشد. در صورت عدم تناسب و هماهنگی بین‌ چرخ‌ها و پالت بر، باید آن‌ها را تعویض کرد.‌

مشکل پالت جک در پایین آوردن بار

هنگامی که Pallet jack برای پایین آوردن بار به مشکل برمی‌خورد، قطعات فریم دستگاه مورد بررسی قرار می‌گیرند. این قطعات شامل پیوند بالابری و میله فشار است. در صورت معیوب بودن هر کدام از قطعه‌‌های پالت جک، باید فوراً تعمیر و در صورت لزوم تعویض شوند. اکثر شرکت‌های تولید کننده پالت بر، محصولات خود را با یک سال گارانتی و خدمات پس از فروش ده ساله، به بازار عرضه می‌کنند. از این رو کاربران دقت داشته باشند که برای تعویض و تعمیر قطعات پالت بر حتماً به نمایندگی‌های فروش مراجعه کنند.

جمع بندی

یکی از ابزارهای مفید و کارآمد برای جابجایی بارها در عملیات انبارداری، پالت بر است. در واقع این دستگاه برای حمل یک سری از مواد اولیه و محصولات تولیدی در کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پالت برها ابزارهایی بسیار ساده و در عین حال پرکاربرد هستند. برای این که بتوان از این ابزار کاربردی، ‌نهایت استفاده را کرد، باید کاربران از شرایط نگهداری آن اطلاعات کافی داشته باشند. به همین‌ منظور ما در این‌ مقاله به معرفی مختصر این‌ محصول، کارایی‌ها، ویژگی‌ها و نیز شرایط نگهداری آن پرداختیم. در پایان امیدوارم که مطالب گفته شده برایتان مفید و ارزشمند واقع شده باشد.

دسته بندی‌ها
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست