مشکلات تولید نایلون
مقالات
0

بررسی مشکلات تولید نایلون

نایلون‌ها جزء محصولات ترموپلاست محسوب می‌شوند که بر پایه پلیمرهایی مانند پلی آمید ساخته می‌شوند. از نایلون‌ها در بسته‌بندی صنایع مختلف غذایی، دارویی، بهداشتی، لوازم خانگی، خودروسازی و… استفاده می‌شود. تولید انواع نایلون همواره در کارخانه‌های تولیدی با یک سری از مسائل و مشکلات روبه‌رو است. به همین‌ منظور ما در این مقاله به موضوع مشکلات تولید نایلون پرداخته‌ایم. اگر شما نیز مایل به کسی اطلاعات بیشتر در زمینه تولید و مشکلات پیش رو در تولید نایلون هستید می‌توانید این مقاله را تا انتها دنبال نمائید.

تولید نایلون

همان‌طور که در بالا گفته شد، نایلون‌ها محصولات پلیمری هستند که در دسته‌ی محصولات پلاستیکی قرار می‌گیرند. روش تولید انواع نایلون‌ها به سبک‌های مختلفی صورت می‌گیرد.‌ هر کدام از این روش‌ها، از ویژگی‌های و مزایای خاصی برخوردار است. در عین حال همه‌ی روش‌های تولید، مشکلاتی را نیز در پی دارند. از تهیه مواد اولیه گرفته تا خط تولید، استخدام کارکنان و … همگی مشکلاتی هستند که در راه تولید انواع نایلون‌ وجود دارد.

روند تولید نایلون

روند کلی تولید نایلون با دستگاه تولید نایلون‌ نایلکس‌  به این صورت است که ابتدا از ماده گرانولی شکل پلی‌اتیلن، جدا سازی ناخالصی‌ها صورت می‌گیرد. در مرحله بعد این مواد داخل قیف دستگاه تولید به نام اکسترودر فیلم ریخته می‌شود. در این مرحله مواد، تحت تاثیر حرارت داخلی دستگاه قرار می‌گیرند تا به صورت مذاب درآیند. بعد از این که مواد اولیه ذوب شد، به سمت اجزای انتهای دستگاه که دای نام دارد حرکت می‌کنند.

مواد مذاب در سیلندر، وارد قالب حلقوی شده و از آن‌جا به سمت خروجی دستگاه هدایت می‌شوند. در نهایت مواد مذاب شکل گرفته، جهت سرد شدن، وارد محفظه‌های خنک‌کننده می‌شود. طرز کار محفظه خنک‌کننده به این صورت است که وزش بادی که از خرطوم‌های آن خارج می‌شود باعث خنک شدن مواد می‌شود. این‌ مرحله از تولید نایلون، بسیار حساس است زیرا عرض و قطر نایلون مورد نظر با قدرت وزش باد رابطه مستقیم دارد.

عملیات رول و دوخت بر روی نایلون

عملیات رول و دوخت بر روی نایلون

برای رول کردن نایلون، مواد شکل گرفته ابتدا به سمت غلتک بالایی می‌رود سپس وارد غلتک پایینی می‌شود. برای این کار یک چشم الکترونیکی در قسمت بالایی دستگاه قرار داده شده تا نایلون را به سمت غلتک پایین هدایت کند.

برای تولید انواع کیسه فریزر، کیسه زباله و … نایلون‌های تولید شده، وارد دستگاه دوخت می‌شوند. نایلون‌ها در طرح‌ها و اشکال مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام به دستگاه برش و دوخت مخصوصی نیاز دارند. به عنوان نمونه، کیسه‌های فریزر معمولی از یک طرف دوخته می‌شوند و نایلون‌هایی که برای مصارف دیگر به کار می‌روند غالباً دسته‌خور هستند و از دو طرف دوخت می‌خورند.

مشکلات تولید نایلون

تولید نایلون دارای یک سری مراحل و فرآیندهایی است. در زیر به صورت جداگانه به بررسی مشکلات هر بخش پرداخته شده است.

مرحله تأمين مواد اولیه

اولین مرحله در تولید نایلون، تهیه و تأمين مواد اولیه است. همان‌طور که می‌دانید برخی از مواد اولیه به کار رفته در نایلون از خارج از کشور تامین می‌شود و این امر نیز خود مشکلاتی را به همراه دارد. در ذیل به برخی از مشکلات در زمینه تامین مواد اولیه اشاره شده است:

    • اعمال تحریم‌ها علیه صنایع پتروشيمي و مواد نفتی
    • اثرات گرانی و تورم داخلی بر قیمت‌های مواد خام اولیه
    • تضمین کیفیت مواد اولیه
    • وجود دلال‌ها و واسطه‌گران در امر فروش مواد اولیه
    • کمتر عرضه شدن مواد اولیه به دلیل وجود مغایرت در عرضه و تقاضا
    • کمبود مواد اولیه در برخی از موارد ( گاهی اوقات مواد اولیه به صورت خام به فروش می‌رسد و این امر باعث کمبود در عرضه آن می‌شود.)
    • توزیع ناعادلانه مواد اولیه

مرحله فرآیند تولید نایلون

بعد از تأمين منابع و مواد خام، مواد اولیه وارد فرآیند تولید می‌شوند که در هر مرحله یک سری مشکلات پیش روی تولید کنندگان قرار می‌گیرد. این مرحله خود نیز از بخش‌های متفاوتی تشکیل شده است که در زیر به طور اختصار به مشکلات در هر بخش اشاره شده است.

تهیه و خرید دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز تولید

در مرحله تولید، تهیه ابزار و ‌تجهیزات جهت فرآیند تولید لازم است. تأمین این دستگاه‌ها نیز خود مشکلاتی برای تولید کننده در پیش دارد. این تجهیزات شامل دستگاه تولید، برش، دوخت و دستگاه چاپ نایلون است. برخی از این دستگاه‌ها در داخل کشور تولید نمی‌شود و باید آن‌ها را از خارج از کشور تهیه کرد یا از شرکت‌های وارد کننده خریداری کرد. بنابراین خرید یک دستگاه خارجی خود شامل مراحل خاصی است و همچنین قیمت بالاتری نسبت به دستگاه‌های داخلی دارد.

نگهداری و تعمیر تجهیزات تولید

علاوه بر مشکلات در فرآیند خرید تجهیزات تولید، در نگهداری، تعمیر دستگاه‌ها و تجهیزات نیز مشکلاتی وجود دارد. اولین مشکل، بالا بودن هزینه نگهداری و تعمیرات است. در مواردی که دستگاه خارجی است این هزینه‌ها به مراتب بالاتر می‌رود. نگهداری یک سری از تجهیزات نیز به شرایط و محیط کاری خاصی نیاز دارد طوری که به دستگاه آسیبی وارد نشود.

تأمين نیروی متخصص و ماهر جهت تولید

یکی دیگر از مشکلات تولید نایلون، تأمين نیروی متخصص در تولید است. انتخاب افراد با تجربه و حرفه‌ای جهت امور مربوط به تولید نایلکس و نایلون، کاری بسیار مهم و ضروری است. زیرا برای این که یک شرکت بتواند کالای باکیفیت و مرغوب تولید کند باید کسانی که در خط تولید استخدام می‌کند کاملا حرفه‌ای باشند. برای تولید محصول استاندارد نیز باید از افراد کارشناس کمک گرفت. بنابراین برای استخدام نیروهای متخصص و کارآمد، مدیران شرکت تولیدی، باید یک سری کارها را انجام دهند و قطعا در این راه مشکلاتی وجود دارد.

رایج‌ ترین مشکلات تولید نایلون

رایج‌ ترین مشکلات تولید نایلون

همان گونه که در بالا اشاره شد در هر مرحله از تولید نایلون، مشکلاتی وجود دارد. در این‌جا به طور اختصار به برخی از مهم‌ترین و رایج‌ترین مشکلات در راه تولید طرح‌های مختلف نایلون‌، اشاره شده است:

  • مشکلات پیش رو در امور بازاریابی و رقابت با سایر تولیدکنندگان
  • مسائل و موضوعات مطرح شده در هنگام برند سازی و ایجاد نام تجاری برای محصول تولیدی
  • در نظر گرفتن نکات کلیدی و حساس در انتخاب طرح و الگوی خاص برای تولید انواع نایلون
  • مشکلات تأمين محل تولید یا شرکت مورد نظر
  • مشکلات در رابطه با ایجاد ایمنی در هنگام کار با دستگاه و محل کارگاه تولیدی برای کارکنان

جمع بندی

نایلون‌ها یکی از محصولات ترموپلاست پر مصرف در صنایع حمل و نقل و بسته‌بندی هستند. این محصولات بر اساس پایه‌های پلیمری مانند پلی آمید و پلی‌اتیلن تولید می‌شوند. انواع مختلف نایلون با استفاده از روش‌های گوناگونی تولید می‌شوند. در همه‌ی روش‌های تولید، یک سری مشکلات و مسائل وجود دارد. تأمين مواد خام اولیه، خرید تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز تولید نایلون، نگهداری، تعمیرات دستگاه‌ها و تجهیزات کاربردی در خط تولید، استخدام نیروی متخصص و باتجربه همگی جزء مشکلات تولید نایلون محسوب می‌شوند.

دسته بندی‌ها
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست