دستگاه تزریق بادی
مقالات
0

تزریق پلاستیک بادی چیست؟

تزریق پلاستیک بادی فرآیند باد کردن یک پریفرم گرم، توخالی و گرمانرم در داخل یک قالب بسته است، بنابراین شکل آن با حفره قالب مطابقت دارد. طیف گسترده‌ای از قطعات توخالی قالب ‌گیری شده از جمله بطری‌های پلاستیکی را می‌توان از بسیاری از مواد پلاستیکی مختلف با استفاده از این فرآیند تولید کرد. تزریق پلاستیک بادی کاربردهای زیادی دارد و برای صنایع گوناگون روشی کارآمد محسوب می‌شود. در این بررسی به طور کامل در مورد این موضوع صحبت میکنیم.

مواد رایج برای تزریق پلاستیک بادی

مواد خام ترموپلاستیک که در فرآیند تزریق پلاستیک بادی مورد استفاده قرار می‌گیرند به شکل گلوله‌ها یا گرانول‌های کوچکی هستند که ابتدا ذوب شده و به یک لوله توخالی به نام پاریزون تبدیل می‌شوند. قطعات تزریق پلاستیک بادی را می‌توان از طیف گسترده‌ای از مواد ترموپلاستیک به شرح زیر تولید کرد:

  • پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE)
  • پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)
  • پلی اتیلن ترفتالات (PET)
  • پلی پروپیلن (PP)
  • پلی وینیل کلراید (PVC)

کاربردهای تزریق پلاستیک بادی

کاربردهای تزریق پلاستیک بادی

از تزریق پلاستیک بادی می‌توان برای ایجاد انواع مختلفی از قطعات پلاستیکی استفاده کرد. قطعات تولید شده از فرآیند تزریق پلاستیک بادی عموماً پلاستیک توخالی با دیواره نازک هستند. این نوع محصولات به طور مرتب مورد استفاده قرار می‌گیرند و در اشکال و اندازه‌های مختلفی موجود هستند. برخی از انواع قطعات قالب گیری بادی عبارتند از:

  • بطری‌های آب و نوشابه
  • بطری‌های شامپو
  • بطری‌های روغن
  • ظروف شیر
  • مخازن ذخیره سازی
  • درام‌های پلاستیکی

فرآیندهای تزریق پلاستیک بادی

تزریق پلاستیک بادی یک فرآیند تولید است که قطعات پلاستیکی توخالی ایجاد می‌کند. سه فرآیند منحصر به فرد برای ایجاد قطعات تزریق پلاستیک بادی وجود دارند که شامل موارد زیر هستند:

 تزریق پلاستیک بادی کششی

این فرآیند تزریق پلاستیک بادی شامل تولید اجسام توخالی مانند بطری‌ها است که جهت مولکولی دو محوره دارند. این جهت ‌گیری دو محوری، خواص فیزیکی، شفافیت و ویژگی‌های مانع گاز را افزایش می‌دهد که همگی در محصولاتی مانند بطری‌های نوشابه‌های گازدار مهم هستند. دو روش متمایز قالب گیری با ضربه کششی وجود دارند.

در فرآیند یک مرحله‌ای، پریفرم‌ها با تزریق قالب ‌گیری شده و تا دمای مناسب آماده می‌شوند و در ظروف دمیده می‌شوند. این تکنیک در کاربردهای تخصصی مانند شیشه‌های دهانه بزرگ که در آن میزان تولید بسیار بالا الزامی نیست، مؤثرتر است.

در فرآیند دو مرحله‌ای، پریفرم‌ها با تزریق قالب‌ گیری می‌شوند، برای مدت کوتاهی معمولاً یک تا چهار روز ذخیره می‌شوند و با استفاده از دستگاه دمش مجدد (RHB) در ظروف دمیده می‌شوند. به دلیل هزینه نسبتاً بالا قالب گیری و تجهیزات RHB، این بهترین تکنیک برای تولید اقلام با حجم بالا مانند بطری‌های نوشابه‌های گازدار است.

 تزریق پلاستیک بادی اکستروژن

فرآیند تزریق پلاستیک بادی اکستروژن با اکستروژن محافظه کارانه یک پاریزون یا لوله، با استفاده از قالبی مانند آنچه برای ساخت لوله پلاستیکی استفاده می‌شود، آغاز خواهد شد. سپس پاریزون بین دو نیمه یک قالب دمنده باز به سمت پایین اکسترود می‌شود. هنگامی که پاریزون به طول مناسب رسید، قالب بسته می‌شود، انتهای گردنه را می‌گیرد و باز نگه می‌دارد و انتهای پایین را بسته می‌کند.

یک پین ضربه‌ای در انتهای گردنه پریزون داغ قرار داده می‌شود تا به طور همزمان دهانه رزوه‌ای را تشکیل دهد و پاریزون را در داخل حفره قالب باد کند. پس از خنک شدن بطری، قالب باز شده تا بطری خارج شود. پلاستیک اضافی از ناحیه گردنه و قسمت پایینی بریده شده است.

تزریق پلاستیک بادی در مقابل قالب گیری تزریقی

قالب گیری تزریقی و تزریق پلاستیک بادی دو روش محبوب برای تولید قطعات و محصولات پلاستیکی با کیفیت بالا و مقرون به صرفه هستند، با این حال تفاوت‌هایی با هم دارند. قابل توجه‌ترین تفاوت این است که قالب گیری تزریقی قطعات جامدی را ایجاد می‌کند، در حالی که تزریق پلاستیک بادی باعث ایجاد قطعات توخالی می‌شود.

اگر چیزی را تولید می‌کنید که به یک دیوار سفت و سخت نیاز دارد، قالب گیری تزریقی ممکن است همان چیزی باشد که به دنبالش هستید. برخی از نمونه‌های متداول قطعاتی که با قالب ‌گیری تزریقی ایجاد می‌شوند شامل درب بطری، شانه‌های مو و محفظه‌های کامپیوتر و تلویزیون هستند. برعکس، اگر به دنبال محصولی هستید که انعطاف ‌پذیر و عملیاتی باشد و بتواند مایعی مانند بطری یا خنک ‌کننده را در خود نگه دارد، قالب ‌گیری بادی همان چیزی است که نیاز دارید.

فرآیند تولید قطعات پلاستیکی توخالی با تزریق پلاستیک بادی

دستگاه تزریق بادی

قطعات پلاستیکی توخالی از طریق فرآیند قالب گیری تزریقی تشکیل می‌شوند. این فرآیند از سه مرحله زیر تشکیل شده است:

  • پلاستیک‌ها به داخل قالب تزریق می‌شوند و یک لوله پلاستیکی تشکیل می‌دهند.
  • لوله در قالب حفره‌ای دمیده می‌شود و یک قسمت توخالی را تشکیل می‌دهد.
  • قطعه خارج می‌شود.

در مرحله اول، یک قالب نیمه شکاف بر روی یک سنبه که یک میله فولادی است بسته می‌شود و مرکز لوله را تشکیل می‌دهد. پلاستیک با فشار وارد قالب و اطراف سنبه می‌شود. در ایستگاه دوم، سنبه و پریسون تحت قالب دوم قرار می‌گیرند. شکل محصول نهایی توسط حفره قالب دوم منعکس می‌شود.

همانطور که سنبه در مرکز قالب بسته نگه داشته می‌شود، هوا از طریق سنبه تزریق می‌گردد. این فرآیند یک قسمت پلاستیکی توخالی ایجاد می‌کند زیرا پاریزون پلاستیکی به شکل قالب دمیده می‌شود. پس از خنک شدن قسمت توخالی، قالب باز می‌شود. سپس قسمت پلاستیکی به ایستگاه سوم فرستاده می‌شود که در آنجا قسمت تکمیل شده با استفاده از میله نواری از سنبه خارج می‌گردد.

کلام آخر

تزریق پلاستیک بادی یکی از شایع‌ترین روش‌های قالب گیری پلاستیک است. برخی از  دستگاه‌ها اتوماتیک هستند و تیراژ تولید را افزایش و نیاز به نیروی انسانی را کاهش می‌دهند. با کمک دستگاه تزریق پلاستیک مدل بادی می‌توان علاوه بر تولید پلاستیک، مواد دیگری مانند رزین و پلیمر را هم قالبگیری کرد. این دستگاه می‌تواند مواد اولیه را به شکل تیوب در درون حفره‌ها قرار دهد. سپس این قسمت با هوای فشرده پر خواهد شد تا به شکل حفره قالب درآید. این بعد از اینکه قطعه پلاستیکی توخالی خنک و سفت شد از قالب جدا می‌شود.

دسته بندی‌ها
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست