راه اندازی خط تولید تزریق پلاستیک
مقالات
0

راه اندازی خط تولید تزریق پلاستیک

در شیوه زندگی امروزی، صنعت پلاستیک نقش مهمی یافته است، به طوری که می‌توان این صنعت را پایه صنایع مختلفی دانست. تنوع قطعات پلاستیکی یکی از دلایلی است که کاربرد این محصول را در زندگی روزمره و همچنین صنایع مختلف افزایش داده است. تزریق پلاستیک به عنوان روش تولید محصولات پلاستیکی، به شما در ساخت قطعات در تولیدات انبوه و با کمترین خطا کمک می‌کند. راه اندازی خط تزریق پلاستیک نیازمند به فراهم آوری شرایط و تجهیزاتی دارد که ما در این مقاله قصد داریم به بررسی آن‌ها بپردازم.

خط تزریق پلاستیک

اگر شما هم به فکر راه اندازی خط تولید تزریق پلاستیک افتاده‌ اید باید در ابتدا موارد زیر را در نظر بگیرید و با تحلیل هر یک از آن‌ها به انتخاب درست و مقرون به صرفه دست یابید.

انتخاب نوع محصول

همانطور که می‌دانید در دنیا امروز، بسیاری از محصولات موجود در بازار می‌توانند در جنس پلاستیک هم تولید شده و مورد استفاده قرار بگیرند. شما باید برای راه اندازی خط تزریق پلاستیک تعدادی محصول را شناسایی کنید و با تحلیل بازار هدف، به تولید آن محصولات بپردازید. پیشنهاد می‌شود در این مرحله سراغ محصولاتی بروید که به میزان کمی در بازار موجود هستند و در داخل کمتر تولید می‌شوند.

توجه به جزئیات محصول انتخابی

برای اینکه شما بتوانید روش مناسبی را برای تولید محصولات موردنظر انتخاب کنید، باید به خوبی به شکل هندسی، ابعاد، حجم، وزن، تیراژ تولید، مواد اولیه و… توجه کنید. تولید بعضی از ساختارهای هندسی به روش تزریق پلاستیک امکان پذیر نیست و همچنین شما باید توجه ویژه‌ای به جنس محصول داشته باشید. بنابراین محصولی را انتخاب کنید که امکان تولید آن توسط خط تزریق پلاستیک وجود داشته باشد.

مواد اولیه

حال که نوع محصول را انتخاب کرده‌ اید، نوبت به بررسی مواد اولیه، رنگ و افزودنی‌های دیگر می‌رسد. در این مرحله شما باید با تامین کنندگان این مواد وارد مذاکره شوید و کیفیت و قیمت آن‌ها را بررسی کنید. برای تهیه مواد اولیه به موجودی آن در داخل کشور یا خارج توجه کنید و با توجه به نحوه دسترسی، کیفیت، میزان مورد نیاز و… هزینه تهیه این مواد را تخمین بزنید تا قیمت تمام شده مشخص شود.

فضا مورد نیاز خط تزریق پلاستیک

شما برای راه اندازی خط تزریق پلاستیک به مکانی با حداقل 5 متر ارتفاع نیاز دارید که گنجایش قرارگیری تجهیزات، ماشین آلات، کارکنان و… را داشته باشد. بهتر است فضا این خط تولید از استانداردهای کافی برخوردار باشد تا با قرارگیری ماشین آلات سنگین درون آن، مشکلی برای سازه پیش نیاید. به دلیل اینکه بیشتر وزن تجهیزات بر روی کف زمین اعمال می‌شود. سعی کنید در کف سازی کارخانه از روش بتن ریزی استفاده کنید. تولید محصولات پلاستیکی از مواد اولیه طی مراحل مختلفی انجام می‌شود که برای عملکرد بهتر و فراهم آوری محیطی سالم‌تر، بهتر است که فضا به خوبی تهویه شود. به همین خاطر در راه اندازی خط تزریق پلاستیک از روش‌های مناسب جهت تهویه محیط استفاده کنید.

تجهیزات

از تجهیزات ضروری و مهم خط تزریق پلاستیک می‌توان به مواردی چون قالب، ماشین آلات، قطعات مکمل و… اشاره کرد. انتخاب تجهیزات مختلف در خط تزریق پلاستیک به یکدیگر وابسته اند. به طور مثال شما برای تهیه ماشین آلات باید مواردی چون ابعاد قالب، بازشو، نوع راهگاه و نیروی گیره را در نظر بگیرید. بنابراین قبل از تهیه این ماشین آلات با قالبساز مشورت کنید و با در نظر گرفتن جزئیات قالب، قطعات مورد نیاز را خریداری کنید. امروزه قطعات مختلفی در خط تزریق پلاستیک استفاده می‌شوند که نیاز به نیرو انسانی را به حداقل رسانده اند. از رایج‌ترین این قطعات می‌توان به مواردی چون دستگاه تزریق پلاستیک، کنترل کننده قالب، گازگیر، چیلر، آسیاب، میکسر، موادکش و سایر تجهیزات اتوماسیون اشاره کرد. این تجهیزات بر اساس نوع محصول و میزان تولید آن تهیه می‌شوند و ممکن است تمامی این قطعات برای خط تزریق پلاستیک شما ضروری نباشد.

تاسیسات

بعد از اینکه شما فاکتورهای قبلی را مشخص کردید، نوبت به فراهم سازی بستر مناسب جهت استفاده از تجهیزات مورد نیاز می‌رسد. هر کدام از دستگاه‌ها با توجه به قدرت موتور و نوع کارکرد به منابع انرژی نیاز دارند. معمولا دستگاه‌های خط تزریق پلاستیک با برق صنعتی سه فاز کار می‌کنند و به جریان بالا نیاز دارند. دستگاه‌های موجود در این خط تولید علاوه بر برق به آب هم نیاز دارند که می‌توان آب مورد نیاز را از برج خنک کننده، چاه آب، چیلر و… تامین کرد. وابسته به نوع محصول تولیدی در برخی مواقع ممکن است به هوای فشرده هم نیاز پیدا کنید. بنابراین بهتر است با در نظر گرفتن نوع محصولات تولیدی و ماشین آلات مورد نیاز برای تامین تاسیسات از یک متخصص کمک بگیرید و از قیمت راه اندازی این بستر آگاهی یابید.

کاربرد خط تزریق پلاستیک

در خط تزریق پلاستیک شما می‌توانید گستره وسیعی از محصولات پلاستیکی را تولید کنید که امروزه در زندگی روزمره کاربرد زیادی دارند و به راحت‌تر شدن انجام امور مختلف کمک می‌کنند. از عمده‌ترین محصولات قابل تولید در خط تزریق پلاستیک می‌توان به موراد زیر اشاره کرد.

  • انواع گلدان پلاستیکی
  • تجهیزات خودرو
  • میز و صندلی
  • انواع سبد
  • درب بطری
  • ظروف نگهدارنده
  • اسباب بازی

با استفاده از خط تزریق پلاستیک می‌توان تمامی این محصولات را در تنوع زیاد رنگ، ابعاد، ضخامت و… عرضه کرد و در صنایع مختلف از آن بهره برد.

هزینه راه اندازی خط تزریق پلاستیک

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، برای راه اندازی خط تزریق پلاستیک فاکتورهای مختلفی وجود دارد که با انتخاب و تحلیل آن‌ها می‌توان از میزان هزینه مورد نیاز برای راه اندازی این خط تولید آگاهی یافت. شما بعد از انتخاب محصول تولیدی، باید مواد اولیه، ماشین آلات و قالب مورد نیاز را تهیه کنید که هر یک از آن‌ها در انواع مختلفی ارائه می‌شوند. بهتر است برای تهیه هر یک از این مواد مورد نیاز، در ابتدا با شرکت‌های مختلف وارد مذاکره شوید و با در نظر گرفتن کیفیت و قیمت آن‌ها، تجهیزات مناسب را انتخاب کنید. همچنین از دیگر عواملی که تاثیر زیادی برای هزینه راه اندازی خط تزریق پلاستیک دارد، میزان تولید محصولات و مدت زمان مورد نیاز برای تولید آن است. در صورتی که شما قصد داشته باشید در خط تولید خود محصولات مختلف تولید کنید، باید برای هر محصول، قالبی با ابعاد و شکل آن تهیه کنید. قالب یکی از تجهیزات ضروری و حساس خط تولید است و تهیه آن به دقت بالایی نیاز دارد. بنابراین سعی کنید در تهیه فاکتورهای اشاره شده، حساسیت کافی داشته باشید تا محصولاتی با کیفیت بالا تهیه کنید.

جمع بندی

خط تزریق پلاستیک یکی از روش‌های تولید محصولات پلاستیکی است که به ما در تولید گستره وسیعی از محصولات کاربردی کمک می‌کند. شما باید برای راه اندازی خط تزریق پلاستیک به عوامل مختلفی چون نوع محصول و جزئیات آن، ماشین آلات، تاسیسات و… توجه کنید که ما در این مقاله به بررسی کامل هر یک پرداختیم. راه اندازی خط تزریق پلاستیک به سرمایه اولیه نیاز دارد که میزان این سرمایه تحت تاثیر عوامل مختلف متفاوت است. به نکاتی که در قسمت پایانی مقاله اشاره شد توجه کنید و خط تولیدی با تجهیزات باکیفیت راه اندازی کنید.

دسته بندی‌ها
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست