خط تولید نایلون
مقالات
0

راه اندازی خط تولید نایلون و نایلکس

نایلون و نایلکس از جمله محصولات پرمصرف در کشور ما هستند که در بسیاری از صنایع برای سهولت حمل و جابه‌جایی محصولات استفاده می‌شوند. مصرف زیاد این نایلون‌ها باعث شده است که تولید کنندگان زیادی برای تولید نایلون سرمایه گذاری کرده و خطوط تولید نایلون و نایلکس راه اندازی کنند. برای راه اندازی این خط به دستگاه‌ها و مواد اولیه متنوعی نیاز است که ما قصد داریم با هم این موارد را بررسی کنیم. پس تا انتها این مقاله همراه ما باشید.

نایلون و نایلکس چیست؟

نایلون و نایلکس کیسه‌های پلاستیکی هستند که به صورت دسته دار و بدون دسته وارد بازار شده و برای بسته بندی و حمل گستره وسیعی از محصولات کاربرد دارند. نایلون‌ها از پلیمرهای ترکیبی و پلی آمید تهیه می‌شوند که انعطاف پذیری بالایی داشته و می‌توانند به شکل و ابعاد مختلفی وارد بازار شوند. برای تولید نایلون و نایلکس از مواد پتروشیمی استفاده می‌شود که می‌تواند از مواد اولیه نو یا بازیافتی با کیفیت متفاوت باشد. نایلون‌ و نایلکس در انواع مختلفی وارد بازار می‌شود که برای تولید آن‌ها دستگاه‌های متنوعی نیاز است. برای ایجاد خط تولید نایلون و نایلکس، باید تجهیزات کافی مهیا شود تا بتوانید پاسخگو نیاز تعداد زیادی از مشتریان باشید.

راه اندازی خط تولید نایلون و نایلکس

همانطور که اشاره کردیم، افزایش مصرف نایلون باعث شده است که افراد زیادی به فکر راه اندازی خط تولید نایلون و نایلکس باشند و برای اینکار از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. راه اندازی خط تولید نایلون، علاوه بر دانشگاه‌های مختلف نیاز دارد. علاوه بر آن، شما باید برای تولیدات خود به دنبال راه حلی باشید تا نایلون‌های تولیدی در کنار کیفیت مناسب، قیمت کمتری نسبت به رقبا داشته باشند. تولید نایلون و نایلکس به روش‌های سنتی، دیگر جوابگو این خط تولید نیست و باید از تولیدات مکانیزه استفاده کرد. بهتر است برای حل این مشکل به فکر راه اندازی خط تولید نایلون و نایلکس با تیراژ بالا باشید. در این صورت نایلون‌های تولیدی قیمت تمام شده کمتری خواهند داشت و راندمان خط تولید بالاتر خواهد بود.

دستگاه‌های مورد نیاز در خط تولید نایلون و نایلکس

برای تولید انواع نایلون از دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود که هر کدام عملکرد متفاوتی داشته و با کمک هم، باعث تولید محصول نهایی می‌شوند. این دستگاه‌ها عبارتند از:

دستگاه تولید نایلون

دستگاه تولید نایلون یکی از دستگاه‌های اصلی و مهم در خط تولید نایلون است. این دستگاه با کمک قالب و کمپرسور هوا و دیگر تجهیزات، مواد اولیه ورودی را به نایلون‌های عریض تبدیل می‌کند که به وسیله حرکت غلتک به صورت رولی آماده می‌شوند. غلتک موجود در دستگاه نایلون نایلکس، نایلون را وابسته به نیاز به صورت یک لایه یا چند لایه رول می‌کند. این نوع دستگاه با توجه به ابعاد نایلون تولیدی، در سایزهای مختلفی تولید می‌شود. به طور مثال برای تولید نایلون عریض از دستگاه‌های بزرگتری نسبت به نایلون فریزر استفاده می‌شود.

دستگاه دوخت

نایلون‌های رولی تولیدی حالت کیسه‌ای ندارند و نمی‌توانند برای حمل استفاده شوند. دستگاه دوخت، رول نایلون را بعد از خروج از غلتک دریافت می‌کند و به صورت خودکار دوخت‌هایی با ابعاد مختلف انجام می‌شود تا رول‌های نایلونی به کیسه‌های نایلون و نایلکس تبدیل شوند. این نوع دستگاه به دو صورت یک طبقه و دو طبقه وارد بازار می‌شود که بازدهی نوع دو طبقه دو برابر است و با وجود 4 غلتک برای تولیدات در تیراژ بالا مناسب است.

دستگاه پانچ

این نوع دستگاه در خط تولید نایلکس دسته دار استفاده می‌شود و نیازی به وجود آن در خط تولید نایلون‌های بدون دسته نیست. زمانی که کیسه‌ها در دستگاه دوخت با ابعاد مشخص دوخته می‌شوند، وارد این دستگاه شده تا دسته‌ها بر روی آن پانچ شود. این دستگاه با توجه به طراحی‌هایی که از قبل صورت گرفته است، دسته را در نقطه مشخصی پانچ می‌کند.

دستگاه پرفراژ

دستگاه پرفراژ با ایجاد خط پرفراژ بر روی رول‌های نایلون به سهولت جداسازی آن‌ها از یکدیگر کمک می‌کند. معمولا از این دستگاه برای تولید نایلون فریزر رولی، کیسه زباله، سفره یکبار مصرف و… استفاده می‌شود. دستگاه پرفراژ به دو صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک وارد بازار می‌شود که نوع نیمه اتوماتیک با سرعت بالاتر نیاز به اپراتور دارد و نوع تمام اتوماتیک تمام مراحل را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

دستگاه استرچ و شیرینگ پک

این دستگاه‌ها به بسته بندی منظم تعداد زیادی از کالا در کنار هم کمک می‌کنند. دستگاه استرچ پالت بند با فیکس کردن محصول در کنار پالت از جابه‌جایی آن جلوگیری می‌کند تا آسیبی به آن وارد نشود. دستگاه شیرینگ رول‌های نایلونی را با استفاده از حرارت به دور محصول می‌چسباند تا بتوان تعدادی از محصولات را به راحتی در کنار هم حمل کرد، بدون اینکه آسیبی به آن وارد شود. این دو دستگاه کمکی به تولید نایلون نمی‌کنند و برای بسته بندی کالا کاربرد دارند.

روند تولید نایلون در خط تولید نایلون و نایلکس

نایلون‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها با گذراندن مراحلی که در ادامه گفته می‌شود آماده شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  1. ابتدا مواد اولیه به صورت گرانولی وارد دستگاه تولید نایلون شده و با حرارت مشخص ذوب می‌شوند.
  2. بعد از هدایت مواد به سیلندر و گذشتن از قالب، مواد مایع از دستگاه خارج می‌شوند.
  3. در این قسمت خط تولید نایلکس کمپرسور هوا با وزش باد، به تولید نایلون با عرض و قطر مشخص کمک می‌کند.
  4. بعد از آن نوبت به هدایت نایلون به غلتک‌ها می‌رسد و در نهایت نایلون به صورت رولی آماده می‌شود.
  5. حال نوبت به ایجاد تغییرات بر روی نایلون رولی می رسد.
  6. با توجه به نوع نایلون، می‌توان از دستگاه‌های دوخت، پرفراژ، پانچ و… که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم برای تولید نایلون‌های مختلف استفاده کرد.

دستگاه‌هایی که به آن اشاره کردیم با توجه به نوع نایلون تنظیم می‌شوند که بر اساس طراحی‌های از پیش انجام شده، عمل نمایند.

استفاده از دستگاه چاپ در خط تولید نایلون

برای تولید نایلون‌هایی با جذابیت بیشتر، می‌توان از دستگاه چاپ نایلون و نایلکس استفاده کرد. این دستگاه با چاپ طرح، متن، لوگو و… در رنگ‌های متنوع، می‌تواند به زیبایی نایلون‌ها کمک کند و توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند. اینکار هم به فروش تولید کنندگان نایلون و هم فروش محصولات کسانی که از این نایلون استفاده می‌کنند، کمک می‌کند. چاپ اطلاعاتی چون شماره تماس، آدرس، تعداد شعب و لوگو و.. می‌تواند باعث بهتر شناخته شدن فروشگاه شود و نوعی تبلیغات مفید باشد.

جمع بندی

راه اندازی خط تولید نایلون و نایلکس به تجهیزات مختلفی نیاز دارد که ما در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداختیم. بهتر است قبل از هرگونه اقدامی، هدف خود از تولید نایلون و مشتریان مورد نظر را مشخص کنید، سپس با در نظر گرفتن نوع نایلون، برای خرید انواع دستگاه مورد نیاز اقدام کنید. ما در این مقاله با انواع دستگاه و کاربرد هر یک آشنا شدیم. با در نظر گرفتن ویژگی‌های هر یک، دستگاه‌هایی مناسب برای خط تولید خود خریداری کنید.

دسته بندی‌ها
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست