طول عمر لیفتراک
مقالات
0

لیفتراک‌ها معمولا چقدر عمر می‌کنند؟

یکی از تجهیزات پرکاربرد و اساسی در کارخانه‌های تولیدی، لیفتراک است. این ماشین‌ها به دلیل کاربرد زیادی که در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها جهت حمل و نقل مواد اولیه و محصولات تولیدی دارند، دچار استهلاک زیادی می‌شوند. ازاین‌رو توجه به طول عمر آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. خیلی از شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی بدون توجه به عمر مفید این نوع ماشین‌ها به صورت پیوسته از آن‌ها استفاده می‌کنند و در نهایت متحمل خسارت‌های فراوانی می‌شوند. ما در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازيم که لیفتراک‌ها معمولاً چقدر عمر می‌کنند؟ اگر شما هم‌ مایل به کسب اطلاعات بیشتری در مورد این نوع تجهیزات و عمر مفید آن‌ها هستید توصیه می‌شود این مطالب را تا پایان دنبال نمائید.

عوامل مؤثر بر طول عمر لیفتراک

زمان تعویض این ماشین‌ها به عوامل و شرایط مختلفی وابسته است. در اینجا به چند مورد از مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر بر طول عمر این ماشین‌ها اشاره شده است.

نوع ماشین مورد استفاده

این نوع تجهیزات در انواع مختلف برقی، بنزینی، دیزلی و گازی قابل تولید هستند. لیفتراک برقی نسبت به انواع دیگر، از طول عمر بیشتری برخوردار هستند زیرا در آن‌ها قطعات و‌ اجزای کمتری درگیر اصطکاک و واکنش با یکدیگر می‌شوند. این نوع ماشین‌ها توسط باتری کار می‌کنند که باتری آن‌ها معمولاً تا 1500 دور قابلیت شارژ دارند. بنابراین می‌توان گفت این فورک لیفت‌ها تا 5 سال پایداری دارند و در این مدت زمان از آن‌ها مصرف بهینه می‌شود.

میزان استفاده از ماشین

میران استفاده از لیفتراک

یکی دیگر از عوامل مؤثر در طول عمر این ماشین‌، تعداد ساعاتی است که از آن‌ها استفاده می‌شود. در هر کارخانه تولیدی باید محاسبه شود که به طور میانگین در سال، ماه یا روز چقدر از آن‌ها استفاده می‌شود. به مراتب در کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که به صورت دو شیفته یا حتی سه شیفته فعالیت می‌کنند، میزان مدتی که از این ماشین‌ها استفاده می‌شود بیشتر است. در این شرایط، طول عمر لیفتراک کاهش پیدا می‌کند و بعد از گذشت‌ مدت زمان کمتری در مقایسه با عمر مفید آن، باید تعویض شود.

نوع و چگونگی محصولات جابجا شده

از فاکتورهای مؤثر دیگر در طول عمر فورک لیفت، نوع و حجم محصولاتی است که با استفاده از این ماشین‌ها جابجا می‌شوند. به عنوان نمونه در کارخانه‌های صنعتی که قطعات و مواد اولیه سنگین جابجا می‌شوند، فورک لیفت‌ها بیشتر دچار استهلاک می‌شوند و بعد از گذشت مدت زمان کمتری نیاز به تعمیر دارند.‌ در حالی که در شرکت‌های تولید کننده محصولات غذایی، مواد اولیه و  محصولات تولیدی در مقایسه با محصولات صنعتی از وزن کمتری برخوردار هستند، بنابراین جابجایی آن‌ها با استفاده از لیفتراک راحت‌تر و سریع‌تر صورت مي‌گيرد و در نهایت به این ماشین‌ها کمتر فشار می‌آید.

دوره بازرسی و تعمیر

معمولاً هر چند وقت یکبار بازرسی ماشین‌ها و تجهیزات ویژه مخصوص حمل مواد در کارخانه‌ها صورت گیرد. زیرا هنگامی که forklift به صورت دوره‌‌ای مورد بازرسی قرار می‌گیرد اگر کوچک‌ترین ایراد یا مشکلی در آن وجود داشته باشد خیلی سریع تعمیر می‌شود. یک نکته مهم دیگر در مورد بازرسی این ماشین‌ها این است که راننده مربوطه همواره قبل از روشن کردن دستگاه، باید سطح روغن، آب و … را چک کند. با رعایت این موارد می‌توان تا حدودی عمر مفید ماشین‌ را افزایش داد.

شرایط آب و هوایی منطقه مورد استفاده دستگاه

شرایط اب و هوایی لیفتراک

همواره باید به شرایط آب و هوایی منطقه‌ای که forklift مورد استفاده قرار می‌گیرد، توجه ویژه‌ای کرد. زیرا عمر مفید lifttruck در شرایط آب و هوایی مختلف، تا حدودی متفاوت است. به عنوان نمونه در مناطق مرطوب و شمالی کشور، قطعات و اجزای داخلی ماشین‌آلات دچار استهلاک بیشتری خواهد شد در نتیجه بر عمر مفید آن‌ها نیز تأثیرگذار است.

برند یا نام تجاری

یکی از عوامل مهم در تعیین عمر مفید دستگاه، نام تجاری شرکت سازنده آن است. زیرا کیفیت قطعات به کار رفته در lifttruck بر عمید مفید آن مؤثر است. قطعأ شرکت‌های معتبر و سازنده لیفتراک‌ از اجزای با کیفیت در ساخت دستگاه استفاده می‌کنند. به طور میانگین طول عمر فورک لیفت در حدود 10 سال است که این برآورد با توجه به برند تولید کننده می‌تواند تا حدودی متفاوت باشد.

چگونه از ماشین‌های لیفتراک به بهترین نحو نگهداری و استفاده کنیم؟

برای این که کاربران بتوانند از این دستگاه‌ها به بهترین نحو نگهداری کنند لازم است که از طول عمر forklift آگاهی کامل داشته باشند. در جدول زیر یک سری اطلاعات اساسی و کاربردی جهت نگهداری و استفاده از این دستگاه‌ها آمده است.

عمر مفید میزان استفاده سالیانه وزن بار قابل تحمل نوع
11000 ساعت و 6 سال

11000 ساعت و 5 سال

کمتر از 2000 ساعت

بیشتر از 2000 ساعت

بین 3 تا 5 تن احتراق داخلی
10000 ساعت یا 5 سال

10000 ساعت یا 4 سال

کمتر از 2000 ساعت

بیشتر از 2000 ساعت

بیشتر از 5 تن احتراق داخلی

جمع بندی

لیفتراک‌ها یکی از انواع دستگاه و تجهیزات کاربردی در واحدهای تولیدی هستند که لزوم استفاده بهینه از آن‌ها، داشتن یک سری اطلاعات در مورد عمر مفید این نوع تجهیزات است. از فورک لیفت‌ها جهت حمل و‌نقل مواد اولیه و محصولات تولیدی در درون کارخانه و انبار استفاده می‌شود. ما در این‌ مقاله به چندین عامل مهم و اساسی که باعث ایجاد تغییرات در طول عمر lifttruck می‌شود اشاره کردیم. برخی از این عوامل شامل نوع ماشین، چگونگی استفاده و کاربرد آن، میزان ساعات کارکرد لیفتراک، برند و نام تجاری دستگاه، فاصله بین ادوار بازرسی و چکاپ قطعات داخلی آن است.‌

دسته بندی‌ها
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست