محصولات قابل تولید با تزریق پلاستیک
مقالات
0

چه محصولاتی به روش تزریق پلاستیک ساخته می‌شوند؟

محصولات پلاستیکی با استفاده از روش‌های مختلفی ساخته می‌شوند. یکی از کاربردی‌ترین و کم هزینه‌ترین روش‌های تولید محصولات پلاستیکی، روش تزریق است. تولید محصول به روش تزریق دارای مزایا و ویژگی‌های بسياري است. از محصولات قابل تولید با تزریق پلاستیک در صنایع گوناگون غذایی، دارویی، صنعتی و… استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر تولید محصول به روش تزریقی نسبت به دیگر روش‌های تولید محصولات پلاستیکی، رواج بیشتری پیدا کرده است. به همین‌ منظور ما در این مقاله به معرفی محصولات تزریقی خواهیم پرداخت. قبل از معرفی‌ محصولات تولید شده با استفاده از روش تزریق پلاستیک، ابتدا در مورد این محصولات و نحوه ساخت آن‌ها توضیحات مختصری داده شده است.

محصولات پلاستیکی تزریقی چیست؟

محصولات قابل تولید با تزریق پلاستیک از گرانول‌های پلیمری تشکیل شده‌اند. این محصولات غالباً به صورت قوطی یا سطل‌های میان تهی هستند که جهت نگهداری رنگ‌ها و دیگر مواد شیمیایی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. تولید محصول به روش تزریقی برای تولید در تیراژ بالا بسیار ارزشمند است. زیرا با وجود این که هزینه دستگاه تزریق پلاستیک و قالب‌های آن زیاد است، این روش در تیراژ بالا مقرون به صرفه است. این محصولات بسیار متنوع بوده و در صنایع نظامی، دریایی و … به کار می‌روند.

طرز ساخت محصولات قابل تولید با تزریق پلاستیک

ساخت تزریقی محصولات یکی از پرطرفدارترین روش‌های تولید محصولات پلاستیکی است. در این روش ساخت، مواد اولیه به کار رفته در محصولات تولید شده با تزریق پلاستیک، ابتدا باید به صورت مواد مذاب درآید. به این صورت که برای مذاب کردن گرانول، آن را در داخل محفظه سیلندر دستگاه تزریق پلاستیک ریخته تا در اثر حرارت دهی ذوب شود.

مواد اولیه بعد از مذاب شدن، توسط مارپیچ متحرک به سمت خروجی دستگاه هدایت می‌شوند و از آن‌جا، بعد از عبور از صافی دای و جداسازی ناخالصی‌ها، داخل قالب‌های تزریقی ریخته خواهند شد. حال در این مرحله، نیاز است مواد داخل قالب، منجمد شود تا شکل قالب را به خود بگیرد؛ برای این‌کار از محفظه‌های خنک‌کننده استفاده می‌شود. در نهایت محصول شکل گرفته را از قالب خارج کرده و برای عرضه به بازار بسته‌بندی می‌کنند.

انواع مختلف محصولات قابل تولید با تزریق پلاستیک

محصولات قابل تولید با تزریق پلاستیک

تولید محصول به روش تزریقی بیشتر برای تولیدات انبوه به کار می‌رود؛ به همین دلیل محصولات متنوع زیادی با استفاده از این روش تولید می‌شود. در زیر به برخی از مهم‌ترین انواع محصولات پلاستیکی تزریقی اشاره شده است.

محصولات تزریقی پلاستیکی مورد استفاده در صنایع رنگرزی

قوطی‌ها و سطل‌های رنگرزی یکی از انوع محصولات تولیدی به روش تزریق است. این نوع محصولات از مواد اولیه پلیمری ترموپلاستیک ساخته شده است که قابلیت تولید در رنگ‌های مختلف را دارند. یکی از مهم‌ترین مزایای تولید این قوطی‌ها با استفاده از روش تزریق پلاستیک، مقرون به صرفه بودن آن است. مواد اولیه به کار رفته در ساخت این محصولات به گونه‌ای است که با انواع رنگ‌های شیمیایی، هیچ‌گونه واکنشی نشان نمی‌دهند. این نوع محصولات یکی از انواع محصولات پر مصرف قابل تولید با تزریق پلاستیک است.

محصولات تزریقی کاربردی در صنایع نظامی

از دیگر انواع محصولات تولید شده با روش تزریقی،‌ قطعات کانکتورهای مورد استفاده در صنایع نظامی هستند. این قطعات کانکتور در طرح‌های مختلفی قابل تولید هستند و به دلیل کاربرد ویژه‌ای که دارند، در تولید محصول به روش تزریقی بسیار حائز اهمیت است. در واقع کانکتورهای نظامی نوعی اتصال دهنده هستند که به منظور استفاده در شرایط دشوار و متفاوت ساخته شده‌اند. به عنوان مثال کانکتورهای دایره‌ای به دلیل برخورداری از دوام و مقاومت بالا در برابر لرزش‌ها و خوردگی، جهت استفاده در تجهیزات تلفن، صنایع نفتی و گازی تولید می‌شوند.

محصولات پلاستيکی تزریقی مورد استفاده در صنایع ارتباطی

نوعی دیگر از محصولات قابل تولید با تزریق پلاستیک، کالاهای کاربردی در صنایع ارتباطی است. در زیر به برخی از مهم‌ترين محصولات اشاره شده است.

    • قطعه‌های پلاستیکی به کار رفته در گوشی‌های تلفن، کامپیوتر و …
    • جعبه‌های پست مخابراتی
    • پوسته‌های پلاستیکی به کار رفته در تلفن‌های هوشمند
    • قطعات پلاستیکی استفاده شده در شارژر، رادیو و تلویزیون
    • انواع داکت پلاستیکی
    • قطعات به کار رفته در تجهیزات مخابراتی

محصولات تزریقی به کار رفته در صنایع هوایی

محصولات تزریقی به کار رفته در صنایع هوایی

قطعات پلاستیکی مورد استفاده در صنایع هوایی، از دیگر انواع کالاهای تزریقی محسوب می‌شوند. تمامی قطعه‌های پلاستیکی در ساخت هواپیما با روش تزریقی تولید شده‌اند. از جمله این قطعات‌ می‌توان به نواحی کناری اتاقک خلبان، بخش‌های مختلف صندلی و محفظه‌های نگهداری مواد غذایی اشاره کرد. این قطعات باید طوری ساخته شوند که در عین استقامت بالا، از وزن کمی برخوردار باشند. به همین منظور از ماده تقویت کننده پلی کربنات در ساخت این قطعات استفاده می‌شود که در حین فرآیند قالب‌گیری در اکسترودر به کار می‌رود.

محصولات پلاستیکی کاربردی در صنعت راهسازی و شهرسازی ساخته شده با روش تزریق

اگر دقت کرده باشید متوجه می‌شوید که بسیاری از وسایل پلاستیکی مورد استفاده در شهرسازی‌ و راه‌سازی‌ها، با روش تزریق پلاستیک ساخته شده‌اند. در زیر به برخی از این محصولات تزریقی اشاره شده است.

    • وسایل کاربردی در سرعت‌گیرهای لاستیکی و پلاستیکی به کار رفته در سطح خیابان‌های داخل شهر
    • انواع چراغ‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی
    • انواع قطعات استفاده شده در تجهیزات و ماشین‌آلات راهسازی

محصولات قابل تولید با تزریق پلاستیک، مورد استفاده در صنایع ساختمانی و کشاورزی

تولید محصول به روش تزریقی، به صنایع ساختمانی کمک بسیاری کرده است. در واقع بسیاری از محصولات مورد استفاده در کارهای ساختمانی، جزء محصولات تولید شده با روش تزریقی است. بیش از 50 درصد مواد اولیه مورد استفاده در ساخت این محصولات، معمولاً از پی‌وی‌سی یا پلی وینیل کلراید است. نمونه‌ای از این محصولات شامل موارد زیر است.

    • قوطی‌های کار شده در پنجره‌های پی‌وی‌سی
    • مواد به کار رفته در ساخت پارکت‌ها
    • ساخت سقف‌های کاذب و کامپوزیتی
    • قطعات استفاده شده در تولید درب‌ها

این محصولات همچنین در صنایع کشاورزی و باغبانی مانند ساخت ادوات و تجهیزات کشاورزی از جمله سبدهای مخصوص حمل میوه، انواع سمپاش‌های دستی و برقی، ساخت اره‌های دستی و برقی، لوله و اتصالات مورد نیاز در صنایع باغبانی و زراعت کاربرد بسیار دارند.

محصولات تزریقی کاربردی در صنایع تزیینی و زینتی

محصولات قابل تولید با تزریق پلاستیک

بیشتر کالاهای تزیینی که برای زینت دادن به منازل استفاده می‌شود ساخته شده از مواد اولیه پلاستیکی است که با روش تزریقی تولید می‌شوند. این مواد اولیه بیشتر از نفت و گاز تشکیل شده‌اند که در اثر ترکیب شدن با اکسیژن و کلر می‌توان انواع محصولات تزیینی ترموپلاست را تولید کرد. برخی از انواع ساعت‌های رومیزی یا دیواری، گل‌ها و مجسمه‌های تزیینی، سبدهای پلاستیکی میوه، گلدان‌ها و … نمونه‌هایی از این محصولات هستند.

محصولات پلاستیکی تزریقی مورد استفاده در صنایع خودروسازی و لوازم خانگی

اکثر قطعات به کار رفته در ماشین‌‌سازی مانند دینام خودرو، روکش درب‌ها، کاور بخش‌های دکوری فضای داخلی اتومبیل، انواع سپرهای خودرو، روکش فرمان و … نمونه‌هایی از محصولات پلاستیکی تزریقی مورد استفاده در خودروسازی است. محصولات قابل تولید با تزریق پلاستیک در صنایع لوازم خانگی نیز بسیار کاربرد دارد. نمونه‌هایی از این محصولات شامل تخته گوشت، جعبه کمک‌های اولیه و جعبه ابزار، سبدها و لگن‌های پلاستیکی، ظروف یکبار مصرف، باکس‌های پلاستیکی مورد استفاده در آشپزخانه و سبدهای پیک‌نیک است.

جمع‌بندی

محصولات قابل تولید با تزریق پلاستیک دارای مصارف گوناگونی هستند. همان‌طور که در بالا گفته شد مواد اولیه این محصولات تزریقی گرانول‌ها هستند که ابتدا در دستگاه تزریق پلاستیک ذوب شده سپس در قالب موردنظر ریخته می‌شوند. تولید محصول به روش تزریقی دارای مزایای زیادی از جمله کم هزینه بودن و قابليت تولید در تیراژ بالا است. این نوع محصولات در صنایع گوناگون نظامی، خوروسازی، ساختمانی، کشاورزی، مخابراتی و ارتباطی، تولید لوازم خانگی و الکتریکی کاربرد فراوان دارند.

دسته بندی‌ها
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست