انواع الحاقیه لیفتراک
مقالات
0

معرفی انواع الحاقیه‌ (شاخک) لیفتراک و کاربردهایشان

forkliftها یکی از انواع تجهیزات کاربردی در کارخانه‌های تولیدی به ویژه بخش انبار محسوب می‌شوند.‌ ماشین‌های forklift در جابجایی ابزار، مواد اولیه و محصولات تولیدی در کارخانه‌ها کاربرد دارند. یک لیفتراک از سه بخش اساسی دکل، شاخک و ملحقات تشکیل شده است. ملحقات forklift، به صورت جداگانه تولید می‌شوند و قابل نصب بر روی forklift هستند. یک ماشین forklift بدون الحاقیه، نمی‌تواند بارها را به خوبی جابه‌جا کند. بنابراین الحاقیه‌ ی forklift، جزء ملزومات اساسی در forklift است. الحاقیه‌ها در انواع و اقسام مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام‌ از آن‌ها نیز کاربرد خاصی دارند. به همین منظور ما در این مقاله به معرفی انواع الحاقیه ی forklift و کاربردشان پرداخته‌ایم.

الحاقیه ی لیفتراک چیست؟

الحاقیه forklift به تجهیزاتی گفته می‌شود که توسط شرکت‌های سازنده forklift تولید می‌شوند. این نوع تجهیزات به منظور کارایی بهتر و سریع‌تر forklift جهت حمل و نقل بارهای نامتعادل و حجیم بر روی دستگاه قابل نصب است. بنابراین هر زمان که نیاز باشد این الحاقیه‌‌ها بر روی شاخک‌های forklift نصب می‌شوند. الحاقیه‌ها دارای انواع و اقسام خاصی هستند که هر کدام به منظور ویژه‌ای طراحی و تولید شده است.

انواع الحاقیه ی لیفتراک

انواع شاخک لیفتراک

همان طور که اشاره شد، الحاقیه‌ها دارای انواع مختلفی هستند. به همین‌ منظور در این بخش به معرفی چند نمونه از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین انواع الحاقیه ‌ی forklift پرداخته شده است.

الحاقیه شیفتر جانبی

شیفترهای جانبی، نوع خاصی از الحاقیه ی forklift محسوب می‌شوند که در بسیاری از forkliftها مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از این الحاقیه، امکان جابجایی بار از یک طرف ماشین forklift به طرف دیگر آن وجود دارد. از این‌رو تنها با ایجاد تنظیمات کوچکی بر روی تراز پالت forklift، می‌توان بار مورد نظر را به صورت جانبی جابجا کرد.

این نوع الحاقیه از وارد آمدن آسیب جدی به دستگاه و پالت جلوگیری می‌کند و همچنین باعث کاهش مصرف سوخت forklift می‌شود. از مزایای دیگر شیفتر جانبی می‌توان به افزایش سرعت بارگیری و استفاده بهینه از محیط انبار اشاره کرد. شیفتر جانبی در صنایع کشاورزی، کارخانه‌‌های کاغذ سازی، صنایع خوراکی، کارهای ساختمانی و ساخت و ساز کاربرد دارد.

الحاقیه گیره‌های کاغذ

الحاقیه گیره‌های کاغذ نیز نوع دیگری از الحاقیه ی forklift است که سرعت عملیات جابجایی رول‌های کاغذی را بدون ایجاد کوچک‌ترین آسیب بر روی آن‌ها، بهبود می‌بخشد. الحاقیه گیره‌های کاغذی طوری طراحی شده‌اند که تا 360 درجه نیز به هر دو طرف، قابلیت چرخش دارند. در واقع گیره‌های این الحاقیه، رول کاغذ را در حین جابجایی طوری نگه می‌دارد که فشار زیادی بر آن وارد نشود.

الحاقیه گیره‌های کاغذی بر روی انواع دستگاه‌های forklift قابلیت نصب دارد.‌ این نوع الحاقیه در صنایع کاغذ سازی، دستمال کاغذی، چاپ مجلات و روزنامه‌ها کاربرد فراوان دارد. از فواید الحاقیه گیره‌های کاغذ می‌توان به تسریع در جابجایی رول‌های کاغذی، صرفه‌جویی در زمان جابجایی و همچنین کاهش آسیب و خسارت بر دستگاه و رول‌های کاغذی اشاره کرد.

الحاقیه کنترل کننده پالت چند گانه

این نوع الحاقیه ی forklift، همان طور که از اسم آن مشخص است برای جابجایی چندین پالت یا بار، به طور همزمان کاربرد دارد. در واقع الحاقیه های کنترل کننده پالت چندگانه، به صورت چنگال‌هایی هستند که از طریق عملیات هیدرولیکی برای بلند کردن همزمان چندین بار یا پالت مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین فواید این نوع الحاقیه می‌توان به صرفه جویی در زمان، انرژی و نیز دو برابری ظرفیت جابجایی forklift اشاره کرد.

از الحاقیه کنترل کننده پالت چندگانه همچنین می‌توان در راهروهای باریک انبار استفاده کرد. استفاده از این الحاقیه مدت زمان کارکرد forklift و تعداد مانورهای مورد نیاز کامیون را نیز کاهش می‌دهد. الحاقیه کنترل کننده پالت چند گانه در صنایع مختلفی مانند بطری سازی و شرکت‌های حمل و نقل دریایی کاربرد دارد.

الحاقیه فورک پوزیشنر

الحاقیه ی forklift فورک پوزیشنر باعث دورتر یا نزدیک‌تر شدن شاخک‌های forklift می‌شود. با استفاده از این الحاقیه، اپراتور دستگاه می‌تواند چنگال‌ها را با هر نوع پالت و اندازه دلخواه مورد نیاز در جابجایی بار، تراز کند. الحاقیه فورک پوزیشنر همچنین باعث کاهش اصطکاک ماشین، کاهش مصرف سوخت و نیز جلوگیری از وارد آمدن آسیب جدی به پالت‌ها می‌شود.

الحاقیه فورک پوزیشنر

استفاده از این نوع پالت، به ویژه هنگامی که عرض بار مدام در حال تغییر است، بسیار کارآمد است. زیرا در این شرایط اپراتور سریع‌تر می‌تواند چنگال‌ها را با پالت تراز کند. استفاده از این پالت باعث افزایش بهره وری و سرعت جابجایی و کاهش آسیب به پالت‌ها می‌شود. این الحاقیه‌ها در صنایع توزیع و پخش مواد غذایی، دارویی و انبارداری کاربرد دارد.

الحاقیه روتاتورها

با استفاده از روتاتورها، امکان جابجایی بارها با زاویه 360 درجه در حرکتی گردان، به صورت کاملأ ایمن وجود دارد. الحاقیه‌‌ی forklift روتاتور، در بارهایی که باید به صورت معکوس تخلیه شوند، کارآمد است. این الحاقیه‌ها در یک حرکت‌ پیوسته، دوشاخه‌ها را به شکل عمود برمی‌گردانند. روتاتورها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که شامل چرخاننده ظروف پلاستیکی، چرخاننده جعبه و نگهدارنده سطل هیدرولیک هستند. روتاتورها در صنایع بازیافتی، تولید محصولات فرآوری شده، صنایع کشاورزی و خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

الحاقیه لغزنده یا فشار

این الحاقیه‌ها به شکل ورقه‌های لغزنده‌ای هستند که جایگزین پالت‌های چوبی یا پلاستیکی استاندارد شده و باعث افزایش حجم حمل و نقل می‌شوند. الحاقیه‌های لغزنده هزینه‌های نگهداری در انبار را کاهش می‌دهند. نصب این نوع الحاقیه بسیار سریع و راحت انجام می‌شود. از مزایای مهم این ورقه‌ها می‌توان به کاهش حجم فضای ذخیره‌سازی و نیز کاهش وزن بسته‌بندی اشاره کرد. از فواید مهم این نوع الحاقیه امکان جابجایی سریع‌تر کالاها در انبار و عدم‌ نیاز به چنگال در حین جابجایی است. الحاقیه لغزنده در صنایع نوشیدنی و غذایی کاربرد فراوان دارد.

جمع‌بندی

برای این که بتوان از ماشین‌های forklift استفاده بهینه‌ای کرد باید آن را به انواع الحاقیه‌های ضروری مجهز کرد. همان طور که در بالا گفته شد، الحاقیه‌ها تجهیزاتی هستند که برای حمل و نقل راحت‌تر کالاها، بر روی forkliftنصب می‌شوند. الحاقیه‌ی forklift به منظور کاربردهای خاصی طراحی و تولید می‌شوند. در واقع این الحاقیه‌ها دارای انواع و اقسام مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها مزایای ویژه‌ای دارند. برخی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین انواع الحاقیه شامل الحاقیه چنگال، کنترل کننده پالت چند گانه، روتاتور، گیره کارتن، فورک پوزیشنر و الحاقیه لغزنده است.

دسته بندی‌ها
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست