تفاوت لیفتراک و استاکر
مقالات
0

بررسی تفاوت لیفتراک و استاکر

هنگامی که می‌خواهید در مورد حمل و جابه‌جایی کالا تصمیم گیری کنید، با دو انتخاب مواجه هستید که شامل لیفتراک و استاکر می‌شوند. هر دوی این ماشین آلات یک کاربرد خاص دارند اما از نظر ویژگی‌ها و عملکرد با یکدیگر فرق دارند. شما با بررسی تفاوت لیفتراک و استاکر می‌توانید نسبت به نوع فعالیت مورد انتظار خود، ماشین مناسب را انتخاب کنید.

ممکن است به ماشینی بزرگ و قوی نیاز دشته باشید تا محموله‌های سنگین را جابه‌جا کند یا ماشینی را بخواهید که کالاهای کوچک را با سرعت بیشتر بلند کرده و به مکان مناسب حمل کند. ما در این مقاله با مقایسه لیفتراک و استاکر به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید ماشین مورد نظرتان را تهیه کنید.

لیفتراک چیست؟

 ماشین‌هایی در مقیاس بزرگ هستند که برای بارگیری، بلند کردن و جابجایی ایمن و کارآمد بارهای سنگین طراحی و مهندسی شده‌اند. این ماشین‌ها می‌توانند برقی یا موتور احتراقی (ال پی جی یا دیزل) باشند و در ظرفیت‌های یک تا 52 تن با ارتفاع بالابر از 3 متر تا 10 متر در دسترس باشند. برای وزنه‌های سنگین و کارهای صنعتی فوک لیفت گزینه بهتری است. همینجاست که تفاوت لیفتراک و استاکر مشخص می‌شود زیرا استاکرها برای حمل بارهای سبک عالی هستند.

فورک لیفت به عنوان وسیله‌ای عالی برای حمل و نقل ایمن و سریع از یک نقطه به نقطه دیگر عمل می‌کند. علاوه بر این، شما این آزادی را دارید که بارها را به سکوهای بلند و مرتفع حمل کنید. فورک لیفت این کار را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهد، بدون اینکه نیاز به نیروی کار اضافی باشد. فورک لیفت این پتانسیل را دارد که برای بلند کردن یک وزنه سنگین از هزار تا 7 هزار کیلوگرم به ارتفاع نزدیک به 6.4 متر برسد.

مزایای فورک لیفت

  •  با توجه به اندازه بزرگترشان نسبت به استاکرها می‌توانند بارهای سنگین‌تری را بلند کنند.
  • به دلیل موتورشان در مقایسه با استاکرها که برای جابجایی واحد و بار به قدرت اپراتور متکی هستند، می‌توانند بارها را راحت‌تر حمل کنند.
  • اپراتورهای فورک لیفت به دلیل اینکه می‌توانند در کابین بنشینند و تمام عملکردهای هیدرولیک را از طریق کنترل‌های دستی کنترل کنند، کمتر دچار خستگی یا آسیب می‌شوند.
  • در مقایسه لیفتراک و استاکر باید بگوییم که فورک لیفت‌ها با لاستیک‌های بزرگ‌تر و موتورهای پرقدرت‌شان تطبیق‌ پذیری بیشتری نسبت به استاکرها دارند زیرا نه تنها می‌توانند در داخل فضا کار کنند بلکه توانایی کار در زمین‌های ناهموار در فضاهای خارجی را نیز دارند.
  • فورک لیفت‌ها با داشتن دکل‌های بزرگ‌تر می‌توانند بارها را به ارتفاعات بالاتر ببرند.
  • فورک لیفت‌ها موتور احتراقی به دلیل حجم موتور و ظرفیت سوخت بزرگتر برای عملیات تک، دو شیفت و 24 ساعته مناسب است.

معایب forklift

  • هزینه اولیه خرید یک فورک لیفت می‌تواند بالاتر از استاکر باشد.
  • تعمیر و نگهداری منظم فورک لیفت در مقایسه با استاکر ممکن است به میزان قابل توجهی بالاتر باشد.
  • کلیه کارکنانی که برای راه اندازی فورک لیفت مورد نیاز هستند باید آموزش‌های لازم را برای دریافت مجوز فورک لیفت خود انجام دهند و به طور قانونی مجاز به کار با فورک لیفت باشند.
  • ماشین‌های برقی برقی ممکن است به نصب پریزهای برق با ظرفیت بالا و تجهیزات و مناطق تخصصی شارژ نیاز داشته باشند.
  • فورک لیفت موتور احتراقی همچنین ممکن است به نصب راه حل‌های ذخیره سازی گران قیمت برای ذخیره ایمن LPG یا سوخت دیزل نیاز داشته باشد.

استاکر چیست؟

استاکر ماشینی کوچک و چابک است که اپراتور پشت آن به صورت ایستاده می‌ایستد. اگر می‌خواهید برای نیازهای حمل و نقل، توزیع و بالابری، انتخابی مقرون ‌به ‌صرفه داشته باشید، استاکر پالت دستی یا استاکرهای نیمه برقی انتخاب خوبی هستند. استاکر الکتریکی انتخاب مناسبی برای کاربردهایی است که پشتیبانی کافی توسط  استاکرهای دستی ارائه نمی‌شود.

استاکرها می‌توانند بار 2500 تا 3500 کیلوگرم را به طور ایمن و کارآمد تا ارتفاع 4 متر بالا ببرند. همین موضوع مهمترین تفاوت لیفتراک و استاکر است. فورک لیفت قدرت و توان بیشتری دارد. همچنین شما به راحتی می‌توانید در اطراف  استاکر خود حرکت کنید. این ماشین حرکت پایدار و روان را در اطراف به شما ارائه می‌دهد، حتی زمانی که آن را با وسایل و بارهای سنگین روی هم قرار می‌دهید.

مزایای  استاکر

  • کوچک‌تر و سریع‌تر از برخی فورک لیفت‌ها هستند. استاکرها معمولاً قادر به کار و چرخش در مناطق محدودی مانند راهروهای باریک هستند.
  • در مقایسه بافورک لیفت‌ها، هزینه اولیه خرید استاکر به طور قابل توجهی ارزان‌تر است.
  • استاکرها را می‌توان به آسانی با برق شهری شارژ کرد.
  • در بررسی فرق لیفتراک و استاکر باید بگوییم که اپراتورهای استاکر ملزم به اخذ و داشتن پروانه جهت استفاده از ماشین نیستند.

معایب  استاکر

  • به دلیل اندازه کوچکتر، استاکرها در مقایسه با فورک لیفت‌ها قدرت و ظرفیت بالابری کمی دارند. استاکرها فقط برای بلند کردن بارهای کوچک مناسب هستند.
  • در مقایسه با فورک لیفت‌هایی که می‌توان آنها را با دکل‌های بلندتر نصب کرد، استاکرها ارتفاع بالابری محدودتری دارند.
  • استاکرها بیشتر از خستگی رنج می‌برند زیرا در حین کار باید پشت دستگاه بایستند.
  • از آنجایی که اپراتورها باید به صورت دستی روی استاکر کار کنند، ممکن است بیشتر مستعد آسیب فیزیکی باشند.

کلام آخر

فرق لیفتراک و استاکر را بالا بیان کردیم، اکنون می‌توانید ماشین مورد نظر خود را انتخاب کنید. فقط یادتان باشد که ماشین مورد نظر شما باید حداکثر کیفیت، راحتی و ارگونومیک را تضمین کند. شما نمی‌خواهید ماشینی را خریداری کنید که خیلی زود خراب شود و نتواند به درستی نیازهای شما را برآورده کند. با بررسی مزایا و معایب هر ماشین می‌توانید به درستی تفاوت لیفتراک و استاکر را بررسی کنید.

دسته بندی‌ها
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست