روش تولید نایلون و نایلکس
مقالات
0

انواع نایلون و نایلکس چگونه تولید می‌شوند؟

اگر تا به حال به محصولات و کالاهای خریداری شده خود دقت کرده باشید، کاربرد انواع نایلون و نایلکس را در همه‌ی محصولات ديده‌اید. نایلون‌ها و نایلکس‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی به بازار عرضه می‌شوند. این محصولات ترموپلاستیک در صنایع مختلف بسته‌بندی و همچنین جهت حمل و نقل کالاهای مصرفی روزمره، کاربرد دارند.‌ حال سؤال اینجاست که نایلون‌ها و نایلکس‌ها چگونه و از چه موادی تولید می‌شوند؟ ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا شما را با نوع مواد اولیه به کار رفته در تولید آن‌ها، دستگاه تولید نایلون و مراحل ساخت این‌گونه محصولات بیشتر آشنا کنیم.

نایلون و نایلکس از چه موادی ساخته می‌شوند؟

مواد اولیه به کار رفته در تولید نایلون و نایلکس، پلیمرهای شیمیایی هستند که نوع و درصد ترکیبات آن‌ها با توجه به نوع نایلون یا نایلکس متفاوت است. بنابراین می‌توان گفت تفاوت نایلون و نایلکس در ساختار و نوع ترکیبات مواد اولیه به کار رفته در آن‌ها است. به طور کلی نایلون‌ها و نایلکس‌های با کیفیت از مواد اولیه درجه 1 و خام ساخته شده‌اند‌ در حالی که در تولید نایلون‌ها و نایلکس‌های تیره و مشکی از مواد درجه 2 یا ضایعات بازیافتی استفاده می‌شود.

مراحل تولید نایلون و نایلکس

روش تولید نایلون

به طور کلی فرآیند تولید بیشتر انواع نایلون و نایلکس در دستگاه تولید نایلون به این صورت است که ابتدا مواد اولیه در داخل قیف دستگاه ریخته می‌شود. در مرحله بعد، مواد اولیه از داخل قیف به سمت سیلندر و المنت‌های حرارتی حرکت می‌کنند. در این بخش از دستگاه، مواد اولیه توسط حرارت المنت‌ها به صورت مذاب درمی‌آیند.‌

حال در این مرحله، مواد مذاب با چرخش مداوم ماردون، به سمت خروجی دستگاه یا همان دای هدایت می‌شوند. موادی که از دای خارج می‌شود به صورت لایه‌های نازک خمیری شکل است که همان نایلون و نایلکس نامیده می‌شود. این لایه‌ها وارد محفظه خنک کننده می‌شوند سپس از آن‌جا به بیرون منتقل شده و به صورت رول درمی‌آیند تا به بازار مصرفی عرضه شوند. نکته قابل توجه در این مرحله از تولید، سرعت رول کردن نایلون است که به ضخامت و خواص نایلون بستگی دارد.

چاپ بر روی نایلون و نایلکس

گاهی اوقات برای استفاده تبلیغاتی از نایلون‌ها، بر روی آن‌ها چاپ زده می‌شود. چاپ بر روی نایلون به سه روش هیلو، فلکسو و سیلک قابل انجام است. انتخاب هر کدام از انواع روش چاپ با توجه به نوع تصویر چاپی یا لوگوی درخواستی صورت می‌گیرد. تعداد سفارش نایلون‌های چاپی نیز بر انتخاب دستگاه تولید نایلون و نیز روش‌ چاپ نایلون تأثیرگذار است‌.

روش ساخت انواع نایلون حباب دار

یکی از انواع نایلون‌های مصرفی، نایلون حباب دار است. از این نایلون‌ها در بسته‌بندی لوازم کریستال، شیشه‌ای، چینی و لوازم برقی استفاده می‌شود. تولید نایلون حباب‌دار به دلیل دارا بودن ساختار و ویژگی‌های خاص، تا حدودی با انواع نایلون‌های دیگر فرق دارد. به این صورت که برای تولید نایلون‌های حباب‌دار، از دانه‌های رزین‌ پلی‌اتیلنی استفاده می‌شود. ابتدا رزین‌های پلی اتیلن درون دستگاه قالب سازی ریخته می‌شوند تا توسط حرارت موجود در دستگاه به صورت مذاب درآیند.

نایلون حبابی

حال در این مرحله‌ مواد مذاب بر روی تخته‌ای با ضخامت کم ریخته شده سپس لایه بعدی بر روی آن ریخته می‌شود به شکلی که یک لایه هوا در بین آن‌ها قرار بگیرد. در مرحله‌ی بعد، این لایه‌ها به دور دستگاهی استوانه‌ای شکل پیچیده شده که بر روی سطح آن سوراخ‌هایی وجود دارد. با استفاده از این روش، هوای اضافی قرار گرفته بر سطح نایلون جمع شده و در نهایت بر روی نایلون، حباب‌هایی با فاصله‌های یکسان ایجاد می‌شود. به همین دلیل است که این نایلون‌ها به عنوان نایلون حباب‌دار شناخته شده‌اند. در مرحله آخر با استفاده از مواد مخصوصی یک لایه اضافی بر روی نایلون چسبانده می‌شود ‌تا بر استحکام آن افزوده شود. به این ترتیب نایلون‌های حباب‌دار تولید می‌شود و برای عرضه به بازار مصرفی، به قطعات کوچک‌تر تبدیل خواهد شد.

بررسی کنترل کیفیت در تولید انواع نایلون و نایلکس

در بحث کیفیت نایلون‌های تولیدی، چندین عامل تأثیرگذار وجود دارد. در زیر به مهم‌ترین عوامل مؤثر در کیفیت نایلون‌ها اشاره شده است.

  • بررسی مواد اولیه از لحاظ کیفی و استاندارد بودن آن‌ها
  • بررسی کیفیت دستگاه تولید نایلون
  • کنترل کیفیت، در تمام مراحل تولید نایلون و نایلکس
  • انجام آزمایشات کنترل کیفیت بر روی محصول نهایی تولید شده

چند نکته مهم در تولید نایلون و نایلکس

برای تولید انواع نایلون و نایلکس، کلیه مراحل تولید باید به شکل پیوسته صورت بگیرد و همچنین ابزار، دستگاه تولید نایلون و تجهیزات لازم جهت تولید، از قبل فراهم شود. به همین‌ منظور در بخش زیر به چند نکته مهم جهت تولید نایلون و نایلکس اشاره خواهد شد.

  • گرفتن سفارش و بازاریابی به موقع برای تولید نایلون و نایلکس مورد نظر
  • اخذ پیش پرداخت از مشتری و تهیه مواد خام اولیه به کار رفته در تولید نایلون و نایلکس
  • ارسال یک نمونه از طرح برای مشتری، قبل از شروع به تولید انبوه
  • دقت در نکات ریز موجود در سفارش مشتری برای نایلون و نایلکس مورد نظر

جمع بندی

همان‌طور که در بالا گفته شد نایلون‌ها و نایلکس‌ها جزء محصولات ترموپلاستیک پرمصرف محسوب می‌شوند. انواع نایلون و نایلکس، از پلیمرهای شیمیایی ساخته شده‌اند که از آن‌ها در بسته‌بندی صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی، آرایشی و صنعتی استفاده فراوان می‌شود. روند کلی تولید نایلون و نایلکس تا حدودی به یکدیگر شبیه است ولی از لحاظ ساختاری این دو با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. در تولید نایلون و نایلکس، توجه به کیفیت دستگاه تولید نایلون و مواد اولیه بسیار حائز اهمیت است.

دسته بندی‌ها
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست