لوازم جانبی دستگاه تزریق
مقالات
0

معرفی صفرتا صد لوازم جانبی دستگاه تزریق پلاستیک

با افزایش مصرف محصولات پلاستیکی، شیوه‌های مختلفی جهت تولید این محصولات ایجاد شد که یکی از خط تولید‌های آن، خط تولید تزریق پلاستیک است. تولیدکنندگان همواره به دنبال کاهش نیروهای انسانی و راه‌های افزایش بازده بوده اند. دستگاه تزریق پلاستیک با وجود لوازم جانبی چون چیلر، اینورتر، گازگیر، مخلوط کننده مواد و… فرآیند تولید محصولات را آسان‌تر کرده است به طوری که دقت و سرعت در تولید هم افزایش یافته است. ما در این مقاله قصد داریم با لوازم جانبی دستگاه تزریق آشنا شویم تا شما عزیزان برای راه اندازی خط تولید تزریق پلاستیک دچار سردرگمی نشوید.

دستگاه تزریق پلاستیک

یکی از روش‌های آسان برای شکل دادن به پلیمرها و تولید محصولات پلاستیکی، استفاده از دستگاه تزریق است. این دستگاه در ابتدا فرآیندی پیچیده و دشوار داشت که پلیمرها با استفاده از قالب‌های از پیش طراحی شده شکل می‌گرفتند. در این فرآیند ابتدا قالب بر روی گیره تعبیه می‌شد و سپس سیلندر و پیستون روی آن نصب می‌شدند. گرما مورد نیاز این فرآیند از طریق آتش تامین می‌شد تا مواد اولیه ذوب شود. سپس مواد ذوب شده وارد قالب شده و پس از سرد شدن از آن خارج می‌شد. مراحل نام برده شده تا مقدار زیادی به صورت دستی انجام می‌گرفت تا اینکه دستگاه تزریق مدرن به همراه لوازم جانبی اتوماسیون آن تولید شد. همکاری این تجهیزات در کنار هم باعث انجام فرآیند با سرعت بالا می‌شود که به تولید محصولات باکیفیت کمک می‌کند.

لوازم جانبی دستگاه تزریق

شکل دادن به پلیمر در دستگاه تزریق طی مراحل مختلفی انجام می‌شود که در هر مرحله تجهیزات متفاوت به انجام درست وظایف کمک می‌کنند. لوازم جانبی این دستگاه با توجه به محصول تولیدی در انواع مختلفی موجود هستند که عبارتند از:

سیلندر و ماردون

سیلندر و ماردون دو قطعه بسیار مهم در دستگاه تزریق هستند که به مخلوط کردن و پخت مواد پلیمری کمک می‌کنند. سیلندر محفظه‌ای است که به عنوان نگهدارنده مارپیچ یا ماردون عمل می‌کند و وظیفه انتقال حرارت به مواد از طریق آن انجام می‌شود. از آنجایی که این دو قطعه تاثیر زیادی بر محصول تولیدی دارند، در انواع مختلفی وارد بازار می‌شوند که شما باید با توجه به نیازتان یکی از انواع آن را تهیه کنید. از نمونه‌های مختلف این دو قطعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    • سیلندر پلی اتیلن
    • سیلندر گرانول سازی
    • سیلندر پی وی سی
    • ماردون تک پیچ
    • ماردون دو پیچ
    • ماردون‌ها به صورت موازی یا خلاف جهت

میکسر

میکسر دستگاه تزریق

با محبوبیت محصولات پلاستیکی امروزه علاوه بر مواد اولیه پلیمری از مستربچ‌های رنگی، افزودنی و… برای بهبود خصوصیات محصول نهایی استفاده می‌شود. میکسر یا مخلوط کننده مواد به ترکیب مواد اولیه و مستربچ‌ها کمک می‌کند. میکسرها از موتورهای قوی برخوردار هستند که شما می‌توانید با توجه به نوع مواد موجود در آن، سرعت موتور را تنظیم کنید.

آسیاب تزریق

آسیاب تزریق پلاستیک

یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات دستگاه تزریق، آسیاب تزریق است. این دستگاه با قدرت زیاد پلاستیک‌ها را آسیاب می‌کند و می‌توان از آن برای بازیافت پلاستیک‌های ضایعاتی استفاده کرد. پلاستیک‌های وارد شده به این دستگاه به حالت پرک پلاستیک از آن خارج می‌شوند و به عنوان مواد اولیه تولید محصولات پلاستیکی کاربرد دارند.

قالب تزریق پلاستیک

قالب تزریق پلاستیک

برای تولید محصولات پلاستیکی، مواد اولیه ذوب شده وارد قالب می‌شود تا به شکل محصول نهایی موردنظر تبدیل شود. بنابراین قالب نقش مهمی در کیفیت محصول نهایی دارد و تهیه آن به دقت و ظرافت بالا نیازمند است. برای تولید قالب تزریق پلاستیک، روش‌های مختلف سنتی و صنعتی وجود دارد که وابسته به طرح انتخابی مشتریان از آن روش‌ها استفاده می‌شود.

کنترل کننده دما قالب

برای اینکه محصولات تولیدی با کیفیت بالاتری تولید شوند و از سطوح صاف برخوردار باشند، باید قالب از پیش گرم شود و به دما مطلوب برسد. کنترل کننده دما قالب از لوازم جانبی دستگاه تزریق است که با ثابت نگه داشتن دما قالب، به تولید محصولاتی با سطوح صاف و بدون موج کمک می‌کند. همچنین این قطعه با پیش گرم کردن قالب، باعث افزایش سرعت تولیدات و جلوگیری از هدر رفتن مواد می‌شود.

اینورتر

اینورتر مبدلی است که فرکانس، سطح ولتاژ، برق AC مورد نیاز دستگاه را تامین می‌کند. اینورترها با توجه به قدرت بالایی که دارند، می‌توانند انواع موتور‌ها را کنترل و راه اندازی کنند.

چیلر

چیلر ماشین سردکنی است که با دریافت گرما از جریان سیال و گردش درون یک مبدل حرارتی، باعث خنک کاری آب می‌شود. چیلر گرما را از یک محیط به محیط دیگر انتقال می‌دهد و محصول خروجی آن آب سرد است. استفاده از چیلر کمک زیادی به بهبود کیفیت محصولات قالب گیری شده می‌کند و بهره وری تولید را به حداکثر می‌رساند.

گازگیر

گازگیر

گازگیر‌ها به عملیات خشک سازی و رطوبت گیری کمک می کنند و حرارت را به صورت یکنواخت در کلیه سطوح پخش می‌کنند. یکی از انواع پرکاربرد گازگیر، حالت قیفی آن است که تا حد زیادی رطوبت سطح گلوله‌های رزینی را حذف می‌کند.

شیرتناسبی

این قطعه فشار یا جریان خروجی را با توجه به ورودی تنظیم می‌کند تا جریان خروجی به میزان افزایش یا کاهش جریان ورودی، تغییر کند. از انواع مختلف این لوازم جانبی دستگاه تزریق می‌توان به شیر تناسبی کنترل فشار، کنترل جهت و کنترل جریان اشاره کرد.

الکتروموتور

استفاده از موتور الکتریکی باعث مصرف درست انرژی در دستگاه تزریق می‌شود و تا حد زیادی از هدر رفتن آن جلوگیری می‌کند. زیرا این نوع موتور فقط در صورت نیاز فعال می‌شود.

کمپرسور

برای تولید محصولات پلاستیکی با کیفیت بالا، باید انتقال نیرو درون دستگاه با دقت بالا انجام شود. نوسانات جریان الکتریکی یکی از مشکلات همیشگی تولیدکنندگان است که مشکلات زیادی برای خط تولید ایجاد می‌کند. کمپرسورها با جذب این نوسانات و تبدیل آن به قدرت ثابت، تاثیر زیادی بر جلوگیری از عواقب خطرناک دارند. همچنین کمپرسورها به شما کمک می‌کنند تا توان خروجی را با توجه به نیاز خود تنظیم کنید.

جمع بندی

دستگاه تزریق یکی از دستگاه‌های کاربردی جهت شکل دهی به پلیمرها است که امروزه به حالت مدرن و اتوماتیک وارد بازار می‌شود و بسیاری از فرآیندهای آن بدون دخالت اپراتور صورت می‌گیرد. لوازم جانبی دستگاه تزریق، نقش مهمی در آسان شدن فرآیند تولید محصولات پلاستیکی دارند و عملکرد درست همه آن‌ها در کنار هم، باعث تولید محصولات باکیفیت می‌شود. ما در این مقاله به بررسی تجهیزات مهم این دستگاه پرداختیم تا شما با کاربرد و اهمیت هر یک از آن‌ها آشنا شوید. بهتر است که این تجهیزات را به صورت دوره‌ای بررسی کنید تا در صورت بروز مشکل نیاز به تعمیرات شدید پیدا نکنند.

دسته بندی‌ها
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست