تفاوت اکسترودر و اکستروژن
مقالات
0

تفاوت اکسترودر و اکستروژن در چیست؟

افرادی که به فکر خرید دستگاه اکستروژن هستند، اغلب در مورد تفاوت اکسترودر و اکستروژن سوال می‌کنند. از هر دوی این اصطلاحات در صنعت تزریق پلاستیک استفاده می‌شود. کلمه اکسترود به معنای «با فشار خارج کردن» است و این دقیقاً همان چیزی خواهد بود که در طول فرایند اکستروژن پلاستیک اتفاق میفتد. از این فرآیند برای تولید انواع محصولات پلاستیکی استفاده می‌شود. در این بررسی به طور کامل در مورد فرق اکسترودر و اکستروژن صحبت می‌کنیم تا دیدگاه واضحی نسبت به فرآیند اکستروژن و اکسترودر به دست آورید.

اکستروژن چیست؟

اکستروژن پلاستیک یک فرآیند تولید با حجم بالاست که در آن یک ماده پلیمری، غنی شده با افزودنی‌های مورد نظر، ذوب شده و در یک فرآیند پیوسته تشکیل می‌شود. ماده اولیه (پلیمر) گرانول است که به صورت گرانش وارد قیف می‌شود و از طریق گلوگاه تغذیه، روی یک ماردون دوار می‌ریزد. چرخش پیچ توسط یک موتور الکتریکی انجام می‌شود. طراحی ماردون متفاوت است و به متریال و طراحی محصول نهایی بستگی دارد.

اکستروژن

چرخش ماردون پلاستیک را از طریق یک بشکه گرم شده به جلو می‌برد. همانطور که پلاستیک از طریق بشکه منتقل می‌شود، کانال یا رزوه ماردون کاهش می‌یابد و در نتیجه پلاستیک فشرده می‌شود. سه یا چند کنترلر PID بشکه را گرم می‌کنند. دمای مذاب پلاستیک معمولاً بالاتر از دمای تنظیم شده برای کنترلرها است. این گرمای اضافی از طریق ترکیب نیروی فشاری و اصطکاک برشی (گرمای برشی) تولید می‌شود.

هنگامی که پلاستیک مذاب به انتهای پیچ می‌رسد، از طریق یک صفحه تحت فشار قرار می‌گیرد. دستگاه آلاینده‌ها را فیلتر می‌کند. در نهایت مذاب فیلتر شده از طریق قالب رانده می‌شود. قالب به محصول نهایی مشخصات و شکل دلخواه را می‌دهد. پس از خروج از دستگاه اکسترودر، محصول نهایی خنک می‌شود. روش خنک سازی بستگی به مشخصات و شکل اکسترود دارد.

اکسترودر چیست

اکسترودر چیست؟

اکسترودر دستگاهی است که در فرآیند اکستروژن استفاده می‌شود. همان فرآیند تولید مواد پلاستیکی که در بالا بیان شد، توسط دستگاه اکسترودر انجام می‌شود. اکسترودرها به دو دسته اکسترودر تک ماردونه و اکسترودر دو ماردونه تقسیم بندی می‌شوند. قبل از پرداختن به تفاوت اکسترودر و اکستروژن بیایید در مورد قسمت‌های این دستگاه صحبت کنیم. اکسترودر ماردونه از سه قسمت زیر تشکیل شده‌اند:

ناحیه تغذیه

ناحیه تغذیه وظیفه دادن گرمای اولیه به پلاستیک و انتقال آن به نواحی بعدی را دارد. طراحی این ناحیه بسیار مهم است زیرا عمق ثابت ماردون باید به شکلی انتخاب شود که مواد لازم و کافی به خوبی تغذیه شوند. درحقیقت، ناحیه تغذیه طوری باید طراحی شود که نه دچار گرسنگی شود و نه در اثر زیاد بودن مواد، لبریز شود. طراحی مناسب و متعادل به عواملی مانند نوع مواد تغذیه شونده، شکل هندسی ماردون و خواص اصطکاکی پلاستیک نسبت به ماردون بستگی دارد.

ناحیه تراکم و فشردگی

عمق ماردونه در این ناحیه به تدریج کم می‌شود تا زمانی که به متراکم شدن و فشردگی پلاستیک منجر می‌شود. این فشردگی دو وظیفه عمده دارد، یکی آنکه هوای محبوس در داخل مواد را به ناحیه تغذیه می‌راند و دیگر آنکه فرآیند انتقال حرارت را با کاهش ضخامت مواد بهبود می‌دهد و در دستگاه اکسترودر ناحیه تراکم و فشردگی عملکرد بسیاری مهمی دارد که در نهایت منجر به افزایش کیفیت ماده تولیدی می‌شود.

ناحیه اندازه گیری و سنجش

عمق ماردون در این ناحیه یکسان و ثابت است اما بسیار کمتر از عمق ناحیه تغذیه خواهد بود. مواد مذاب در ناحیه اندازه گیری و سنجش به صورت همگن و یکنواخت در می‌آیند. به این شکل که با روندی ثابت و یکسان (درجه حرارت و فشار) به حدیده تغذیه می‌شوند. بررسی روندی آسان دارد زیرا بر جریان مذاب در داخل مجرایی با عمق و ابعاد ثابت استوار است.

تفاوت اکسترودر و اکستروژن چیست؟

اکستروژن یکی از روش‌های شکل دهی است که برای کاهش ضخامت یا سطح مقطع مواد استفاده می‌شود. درواقع، اکستروژن یک فرآیندی است که به موجب آن مواد به شکل دلخواه تولید می‌شوند. بهترین حالت در مقایسه اکسترودر و اکستروژن این است که بگوییم: «اکستروژن خط تولید مواد پلاستیکی مختلف است.» در مقابل، اکسترودر یعنی مجموعه محفظه و ماردون که به عنوان یک دستگاه مسئول تولید مواد پلاستیکی است.

اکسترودر دستگاهی است که خمیر پلاستیکی را ذوب می‌کند و با اعمال فشار از بین قالب عبور داده شود و یک محصول با سطح مقطع مشخص را ایجاد کند. درحقیقت، اکسترودر یک دستگاه در خط تولید اکستروژن است. اکستروژن یک روش یا فرآیند است اما اکسترود به عنوان یک ماشین یا دستگاه تولید پلاستیک هم شناخته می‌شود.

کلام آخر

تفاوت اکسترودر و اکستروژن را در بالا توضیح دادیم. اکنون به خوبی می‌دانید که فرق این دو اصطلاح در چیست. اکستروژن یک فرآیند اما اکسترودر یک دستگاه است. مواد پلاستیکی در دستگاه اکسترودر قرار می‌گیرند تا فرآیند اکستروژن انجام شود. این فرآیند به معنای تبدیل مواد پلاستیکی مذاب با اعمال فشار به محصولات نهایی است. پس اکستروژن می‌تواند خط تولیدی نامیده شود که اکسترودر جزئی از تجهیزات آن محسوب می‌شود. در زمان خرید باید به عبارت خط تولید اکستروژن اشاره کنید تا فروشنده نیاز شما را به خوبی درک کند.

دسته بندی‌ها
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست