راه اندازی خط تولید گرانول
مقالات
0

راه اندازی خط تولید گرانول

گرانول‌ها مواد اولیه تولید محصولات پلاستیکی هستند که امروزه در بسیاری از صنایع کاربرد دارند. این مواد شکلی از پلیمر هستند که می‌توانند از مواد نو یا بازیافتی تهیه شوند. برای تهیه گرانول پلیمرهای مختلف، از دستگاه‌های متفاوتی کمک گرفته می‌شود. بنابراین برای راه اندازی خط تولید گرانول، علاوه بر مواد اولیه هزینه تهیه دستگاه هم وجود دارد. ما در این مقاله قصد داریم جوانب مختلف راه اندازی خط تولید گرانول را باهم بررسی کنیم تا با مزایا و معایب آن آشنا شویم. همراه ما باشید.

خط تولید گرانول

برای تولید محصولات پلاستیکی معمولا پلیمرها به دو صورت پودری و گرانولی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نوع گرانولی از محبوبیت بیشتری برخوردار است و استفاده از آن آسان‌تر از حالت پودری است. دستگاه‌های تزریق پلاستیک که امروزه برای تولید گستره وسیعی از محصولات پلاستیکی استفاده می‌شوند، به گونه‌ای طراحی شده اند که مواد اولیه به شکل گرانولی را راحت تر دریافت کرده و به محصول نهایی تبدیل می‌کنند. تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی نمی‌توانند پلیمرهای نو و بازیافتی را به طور مستقیم در این دستگاه قرار دهند. به همین دلیل وجود خط تولید گرانول به آن‌ها در فرآیند تولیدات کمک می‌کند و برای صاحبان خط تولید گرانول سود زیادی دارد.

تولید گرانول از مواد بازیافتی

همانطور که گفتیم برای تولید گرانول از دو نوع مواد نو و بازیافتی استفاده می‌شود که مواد بازیافتی به دلیل هزینه کمتر و سود بیشتر مورد توجه بسیاری از تولید کنندگان قرار گرفته است. مواد بازیافتی با آسیاب به حالت ورقه‌ای با گوشه‌های تیز تبدیل می‌شوند که قرارگیری آن در قیف ورودی دستگاه‌ها دشوار است.  همینطور مواد آسیاب شده یکنواخت نیست و در فرآیند تولید محصولات پلاستیکی تاثیر منفی بر کیفیت محصول نهایی دارد. به همین دلیل خط تولید گرانول راه اندازی می‌شود که با استفاده از دستگاه‌ گرانول ساز، مواد بازیافتی هم مانند مواد نو به شکل گرانول تولید شوند و به افزایش کیفیت محصولات پلاستیکی کمک کنند.

خط تولید انواع گرانول

گرانول‌ها با توجه به روش تولید و شکل ظاهری، در گروه‌های مختلفی دسته بندی می‌شوند که هر کدام ویژگی منحصربه فرد خود را دارند. انواع خط تولید گرانول عبارتند از:

خط تولید گرانول رشته‌ای

در خط تولید گرانول به روش رشته‌ای، مواد اولیه ذوب شده و وارد دستگاه می‌شود. در دستگاه گرانول ساز رشته‌ای بعد از اینکه پلاستیک ذوب شده از صافی عبور داده شود به شکل رشته‌ای در می‌آید. در این مرحله برای خنک شدن رشته آن را به سمت استخر آب هدایت می‌کنند و بعد از آنکه این مواد خشک شدند، به صورت تکه تکه و گرانولی آماده می‌شوند. در این روش گرانول‌های تولیدی لبه‌های تیز دارند و ممکن است در ترکیبات تولیدی خرده‌های پلاستیک دیده شود. برای تکه تکه شدن رشته‌های تولیدی در این روش به یک اپراتور ماهر نیاز است تا اینکار با دقت بالا انجام شود.

خط تولید گرانول خشک

تولید گرانول در این خط تولید، هزینه بالاتری دارد اما محصول نهایی از ثبات و کیفیت بهتری برخوردار است.  در این روش پلاستیک‌های خرد شده، ذوب می‌شوند و بعد از عبور از صافی، از سوراخ‌های ریز عبور کرده و به شکل مذاب با سرعت بالا برش می‌خورند. بعد از برش با عبور از لوله‌های سرد و ایجاد مکش، خشک می‌شوند. مواد خشک شده وارد مخزن بزرگتری می‌شوند که در آن جا به دلیل اختلاف فشار، گرانول‌های سنگین در قسمت پایینی مخزن تجمع می‌یابند.

خط تولید گرانول به روش برش رینگ آبی

این روش برای کامپاندهای شکننده‌ای چون پلی اتیلن با 80 درصد کربنات کلسیم مناسب است و سیستمی مانند سیستم قبل دارد. تنها تفاوت در مرحله خشک شدن مواد است. در روش برش رینگ آبی مواد پس از بریده شدن به وسیله نیرو گریز از مرکز دور مخزن قرار گرفته و توسط آبی که در اطراف مخزن می‌چرخد، سرد می‌شوند به صورت گرانول هایی شبیه به عدس شکل می‌گیرند.

خط تولید گرانول به روش برش زیر آب

این روش تولید گرانول برای تولید ظرفیت بالا اکثر ترموپلاستیک‌ها مناسب است و فرآیند آن شبیه به تولید گرانول رشته‌ای است. بعد از اینکه مواد مذاب از صافی عبور کنند، به زیر آب هدایت می‌شوند و با سرعت بالا برش می‌خورند. هزینه بالا این سیستم تولید گرانول، باعث شده است که معمولا از آن برای تولید گرانول با حجم بالا استفاده شود که صرفه اقتصادی داشته باشد.

هزینه راه اندازی خط تولید گرانول

برای راه اندازی خط تولید گرانول در قدم اول باید به فکر رهن، اجاره یا خرید محل کارگاه و اخذ مجوز‌های لازم باشید که هزینه‌ای حدود 600-700 میلیون تومان نیاز دارد. بعد از آن نوبت به تهیه دستگاه و نیروی کار می‌رسد که شروع قیمت دستگاه در بازار از 400 میلیون تومان است. یکی مهم‌ترین دستگاه‌هایی که برای این خط تولید نیاز است اکسترودر گرانول است. مواد اولیه از نیازهای مهم خط تولید گرانول است که قیمت آن روزانه مشخص می‌شود و شما باید به ازای هر کیلوگرم هزینه‌ای حدود 20-50 هزار تومان در نظر بگیرید. استفاده از دستگاه با هزینه آب، برق و گاز همراه است و هزینه‌ای ماهانه باید برای این موضوع هم در نظر گرفته شود. اگر قصد دارید در خط تولید خود از دستگاه تزریق پلاستیک هم استفاده کنید، باید هزینه تهیه تجهیزاتی چون قالب را هم در نظر بگیرید. هزینه راه اندازی خط تولید گرانول به تمام مواردی که به آن اشاره کردیم وابسته است که گاه به دلیل نوسانات قیمت در بازار ممکن است راه اندازی این خط تولید با چالش‌های گوناگون مواجه شود. برای آگاهی درست از هزینه مورد نیاز، می‌توانید با افراد موفق در این حوزه مشورت کنید تا با جوانب مختلف راه اندازی خط تولید گرانول آشنا شوید.

افزایش ظرفیت تولید در خط تولید گرانول

برای اینکه بتوانید ظرفیت تولید گرانول را افزایش دهید، در ابتدا باید به توان دستگاه خود و سیستم تولید توجه کنید. چنانچه پتانسیل افزایش ظرفیت وجود داشته باشد، می‌توانید از مواردی که در ادامه گفته می‌شود کمک بگیرید:

  • در صورتی که قدرت موتور، گیربکس و سیستم برش زیاد باشد، قطر ماردون آن بیشتر است و همین امر به افزایش ظرفیت تولید گرانول کمک می‌کند.
  • بالا بودن گشتاور گیربکس موجب چرخش سریع‌تر ماردون می‌شود که می‌تواند سرعت تولیدات را افزایش داده و به تولید محصول در حجم بالاتر کمک کند.
  • یکی از عوامل موثر دیگر بر ظرفیت تولید گرانول نوع پلیمر و افزودنی‌ها هستند که می‌توانند به افزایش تولیدات کمک کنند.
  • بهتر است برای عملکرد بهتر خط تولید گرانول از نیروی کار ماهر و دستگاه‌های باکیفیت استفاده کنید. سلامت دستگاه را به صورت دوره‌ای بررسی کنید تا در روند تولیدات وقفه ایجاد نشود. در این صورت ظرفیت تولید در خط تولید گرانول بالا خواهد بود و صرفه اقتصادی زیادی به همراه دارد.

جمع بندی

راه اندازی خط تولید گرانول به دانش کافی نیاز دارد تا بتوانید تمام عوامل موثر بر آن را بررسی کنید. ما در این مقاله به شناخت روش‌های مختلف تولید گرانول پرداختیم و ویژگی‌های هر یک را بررسی کردیم. امروزه همه تولید کنندگان و مصرف کنندگان به دنبال راهی برای خرید به صرفه هستند. شما می‌توانید با استفاده اصولی از مواد بازیافتی و تولید گرانول از آن، هم به طبیعت کمک کنید و هم هزینه تولید محصولات پلاستیکی را کاهش دهید.

دسته بندی‌ها
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست